-
Prasības civildienesta ierēdņu kandidātiem, ierēdņu galvenie pienākumi un tiesības Latvijā, Eiropas Kopienā un Spānijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Ierēdņa jēdziena izpratne | 4 | |
Ierēdņa kandidātam izvirzītās prasības | 6 | |
Civildienesta ierēdņu galvenie pienākumi | 9 | |
Civildienesta ierēdņu galvenās tiesības | 11 | |
Nobeigums | 15 |
Nobeigums.
Latvijas un Eiropas Kopienas civildienesta ierēdņiem attiecībā uz viņu tiesībām un pienākumiem ir daudz līdzīgu iezīmju. Tomēr jāpiebilst, ka starp to regulējumiem pastāv arī specifiskas atšķirības. Galvenā no tām – Latvijas civildienesta ierēdnis kalpo Latvijas valstij un tās sabiedrībai, turpretim Eiropas Kopienas ierēdnis darbojas Eiropas Kopienas interesēs. Noteiktas regulējuma atšķirības ir arī tāpēc, ka Eiropas Kopienas civildienesta tiesiskais regulējums ir izstrādāts kā Eiropas Kopienas dalībvalstu interešu kompromisa variants, turpretim Latvijas civildienesta tiesiskais regulējums ir veidots atbilstoši Latvijas interesēm. Būtu jāatzīmē, ka Eiropas Kopienas civildienesta tiesiskais regulējums ir pilnīgāks. Tas izskaidrojams ar to, ka Latvijas valsts civildienests sakarā ar Latvijas vēsturisko situāciju ir samērā jauns veidojums, kurā ne visi jautājumi ir pietiekami izstrādāti. Tas vēl joprojām ir attīstības procesā.
Spānijas ierēdniecība no Latvijas un Eiropas Kopienas ierēdniecības atšķiras ar to, ka šīs valsts ierēdniecību veido trīs grupas: valsts ierēdņi, autonomo kopienu ierēdņi un vietējo pašvaldību ierēdņi.
Ne Latvijas, ne Eiropas Kopienas ierēdņu pienākumos neietilpst tāds politisks pienākums kā lojalitātes zvērests Karalim. Tā varētu teikt ir visspilgtākā Spānijas ierēdniecības pienākumu atšķirība no Latvijas un Eiropas Kopienas.
…
Latvijā un citās valstīs darbojas speciālu institūciju kopums – iestādes, kas veic noteiktas valsts pārvaldes funkcijas. Valsts pārvaldes iestādēs strādā darbinieki, kas pilda savus pienākumus, balstoties uz darba līguma pamata, kā arī ierēdņi, kuri piedalās publisko tiesību realizēšanā. Visi ierēdņi kopā veido Valsts civildienestu. „Civildienests ir instruments valdības rokās, ar kura palīdzību vadīt valsti”. Sākotnēji civildienesta un Valsts civildienesta pārvaldes veidošanās procesā viena no iecerēm bija - Valsts civildienesta pārvaldi veidot kā paraugiestādi citām civildienesta iestādēm, t.i., Valsts civildienesta pārvaldē strādājošie ierēdņi ir augstākās raudzes ierēdņi, no kuriem tiek prasīta ,,paraugdarbība” un ,,parauguzvedība” un tie ir augstāk atalgotie ierēdņi valstī. Šajā referātā mēģināšu sniegt salīdzinošu pārskatu par Latvijas, Eiropas Kopienas un Spānijas civildienestu ierēdņu kandidātiem izvirzītajām prasībām, galvenajām ierēdņu tiesībām un pienākumiem.
Atsevišķas atsuces nekvalitatīvas.