Author:
Evaluation:
Published: 17.09.2015.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 11 units
References: Used
Time period viewed: 2011 - 2015 years
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 1.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 2.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 3.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 4.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 5.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 6.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 7.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 8.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 9.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 10.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 11.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 12.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 13.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 14.
  • Research Papers 'Referenduma institūts', 15.
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    3
1.  Referenduma jēdziens    4
2.  Tautas nobalsošanas Latvijā    5
3.  Referendums Igaunijas Republikā    9
4.  Referendums Lietuvas Republikā    11
  Kopsavilkums    14
  Izmantotā literatūra    15
Extract

Kopsavilkums
1. Referendums ir vēlētāju balsošana par kādu valsts vai sabiedrības dzīves jautājumu. Piedalīties tautas nobalsošanā Latvijā, kā arī Igaunijā un Lietuvā, drīkst visi balsstiesīgie Latvijas pilsoņi, kuriem ir tiesības vēlēt Saeimu, Seimu vai Riigikogu.
2. Tautas nobalsošanas dienai Latvijā ir sestdiena, savukārt Igaunijā tā ir svētdiena.
3. Kopumā Latvijā ir bijuši 13, Lietuvā 11, savukārt Igaunijā 8 referendumi.
4. Latvijas Republikā paredzēti trīs referenduma veidi: obligātais, fakultatīvais un automātiskais.
5. Tautas nobalsošanai nevar nodot budžetu un likumus par aizņēmumiem, nodokļiem, muitām, dzelzceļu tarifiem, kara klausību, kara pasludināšanu un uzsākšanu, miera noslēgšanu, izņēmuma stāvokļa izsludināšanu un tā izbeigšanu, mobilizāciju un demobilizāciju, kā arī līgumus ar ārvalstīm. Tāpat tautas nobalsošanai nevar nodot likumu, kas ar ne mazāk kā divu trešdaļu Saeimas deputātu balsu vairākumu pieņemti kā steidzami. Līdzīgi ir arī Igaunijā un Lietuvā.
6. Latvijā savākt tautas nobalsošanas ierosināšanai nepieciešamo parakstu skaitu vismaz pirmajā kārtā, šķiet, nemaz nav grūti, taču Lietuvā ir pretēja problēma. Sabiedrībā, partijās un pilsoniskās apvienībās jau sen izskan doma, ka noteikto parakstu daudzumu vajadzētu samazināt, arī Lietuvas Centrālajā Vēlēšanu Komisija atzīst, ka tagad pilsoņiem valstī sarīkot referendumu praktiski nav iespējams.
7. Lietuvā, partijas frakcijas vadītājs uzskata, ka noteikti jāmazina referenduma ierosināšanai nepieciešamais parakstu skaits, tas varētu būt 150 tūkstoši vai arī mazāk, jo pastāv ļoti stingras Konstitūcijas prasības.

Author's comment
Atlants