-
Starptautiskā mārketinga vadīšana
Pēc būtības, starptautiskā mārketinga uzdevumus var formulēt kā atbildes uz sekojošiem jautājumiem1:
Darboties vai nedarboties starptautiskajā tirgū? (iespējas un draudi)
Noteikt mērķa tirgu? (piedāvāt esošo preci jeb pielāgoto)
Kā apgūt tirgu un kā atrast patērētājus? (patstāvīgi vai ar partneri; kā eksportieris vai importētais; patstāvīgi vai ar starpnieku; piegādāt gatavo produkciju vai pusfabrikātus)
Kādu mārketinga programmu ir jāizstrādā, lai sasniegtu mērķus?
Kādus ekonomiskus, zinātniski-tehniskus rezultātus var iegūt, piedaloties starptautiskajā darba sadalē?
Kā organizēt uzņēmumā starptautiska mārketinga programmas izstrādi un realizāciju?
Pirms uzsākt darbību starptautiskajā mārketingā, jāpieņem sekojoši lēmumi. Starptautiskā mārketinga vadīšanas lēmumu secība:
1)Starptautiska mārketinga vides analīze.
2)Noteikt iziešanas starptautiskajā tirgū mērķus.
3)Jauna tirgus noteikšana un analīze.
4)Noteikt jauna tirgus apgūšanas metodi.
5)Pieņemt lēmumu par mārketinga kompleksu.
6)Izvēlēties mārketinga aktivitāšu struktūru…
Starptautiskais mārketings virza produktu vairāk nekā vienas nācijas robežās, katru nāciju redz kā atsevišķu vienību un tai speciāli gatavo šo produktu. Ja vajag, šo produktu pat adaptē attiecīgajai valstij. Starptautiskā mārketinga attīstība nav revolucionāra maiņa, tas ir evolucionārs process. Tas ir izgājis cauri piecām galvenām attīstības pakāpēm : • vietējais mārketings – orientējas tikai uz vietējo tirgu, taču vienalga nepieciešams ņemt vērā konkurentus, kas ienāk no starptautiskās vides. • Eksporta mārketings – produktu negatavo eksportam, bet tā atlikumu var pārdot ārpus valsts robežām; • Starptautiskais mārketings • Multinacionālais mārketings • Globālais mārketings Starptautiskā biznesa attīstību ietekmējošie faktori: • Tirgu iekšējā neatkarība; • Reģionālo brīvā tirgus zonu attīstība (EU, NAFTA, ASEAN, u.c.); • Labklājības pieaugums; • Pārejas posma valstu ienākšana starptautiskajā tirgū; • Tehnoloģijas attīstība, utt.