-
Valsts pārvaldes politika
Arī Valsts prezidenta līmenī pastāv iespēja ietekmēt lēmumu pieņemšanu un sadarboties. Nevalstisko organizāciju pārstāvji var vērsties tieši pie Valsts prezidenta ar lūgumu uzklausīt NVO viedokli, lai ietekmētu normatīvā akta projekta izsludināšanu un ierosinātu to pārstrādāt, papildināt vai izdarīt nepieciešamos grozījumus tajā.
Saskaņā ar Satversmi Valsts prezidents izsludina likumu ne agrāk kā desmitajā un ne vēlāk kā divdesmit pirmajā dienā pēc tā pieņemšanas Saeimā. Likums stājas spēkā četrpadsmitajā dienā pēc tā izsludināšanas, ja nav noteikts cits termiņš. Prezidentam ir tiesības lūgt atkārtoti caurskatīt likumprojektu.
Politikas ieviešana nereti ir pats ilgstošākais un problemātiskākais posms. Lai gan Ministru kabinets vai Saeima lēmumu par jautājuma risināšanu ir pieņēmusi, apstiprinot tiesību aktu, bieži vien tā īstenošanai nepieciešamo finansējumu nākas gaidīt visai ilgi. Gadās, ka nenozīmīgi grozījumi apstiprinātajā variantā ietekmē politikas ieviešanas gaitu vai pilnībā maina tās sākotnējo jēgu. Nevalstisko organizāciju kompetencē esošo jautājumu regulāra pētīšana, esošās situācijas izvērtēšana un priekšlikumu sniegšana par turpmāko rīcību varētu būt nākamais solis līdzdalības ciklā, nodrošinot nepārtrauktu saikni starp sabiedrību un valdību.
…
Politika netiek veidota vienā dienā, Ministru kabineta vai Saeimas sēdes laikā. Politikas plānošanas cikls ir ilglaicīgs. Aplūkojot idejas ceļu no tās rašanās līdz likuma vai noteikumu pieņemšanai, var runāt par politikas plānošanas ciklu. Politikas plānošanas ciklam ir četri posmi: darba kārtības sastādīšana; politikas izstrāde; lēmumu pieņemšana; politikas ieviešana un novērtēšana.