Author:
Evaluation:
Published: 24.01.2017.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 1.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 2.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 3.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 4.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 5.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 6.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 7.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 8.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 9.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 10.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 11.
  • Summaries, Notes 'Bankas dibināšana, likvidācija. Būtiskas līdzdalības iegūšana. Banku pārņemšana,', 12.
Extract

Tomēr drīzumā (no 2016.gada 1.janvāra) regulējums šajā jomā mainīsies, jo Eiropas Banku savienības ietvaros kā viens no trīs pīlāriem (blakus vienotajam uzraudzības mehānismam un vienotam noguldījumu garantiju fondam) paredzēts vienotā noregulējuma mehānisms (VNM). Tas paredz izveidot vienotu institucionālu noregulējuma mehānismu – fondu, ja kādai no Eurozonas dalībvalstu kredītiestādēm rastos finansiāla rakstura grūtības (kopējais fonds, kurā Eurozonas kredītiestādes iemaksās zināmus līdzekļus; paredzēts, ka astoņu gadu laikā uzkrājums sasniegts 55 miljardus).
*Tas būs pavisam citādāk, nekā līdz šim – bankas tiks glābtas par viņu pašu līdzekļiem, valsts līdzekļi šajās procedūrās vairs netiks iesaistīti. To regulēs VNM regula (piemērojama visās dalībvalstīs). Fonds būs ES institūts.
Taču šāda fonda izveide nenozīmē, ka banka, rodoties kādām problēmām, uzreiz varēs tikt pie fonda līdzekļiem  uz tādām bankām attieksies Banku atveseļošanas direktīva (kas vēl jāievieš nacionālajā regulējumā). Direktīva paredz t.s. ,,bail-in” mehānismu. Notiks bankas glābšana, pirmkārt, no iekšpuses – bankai būs jāiziet atveseļošanas procedūra. Pirms meklēt līdzekļus no ārpuses, bankai būs jāmēģina atrast līdzekļus no iekšpuses, līdz ar to šāda atveseļošanās procedūra būs nepatīkama pašai bankai, tās akcionārie un noguldītājiem, jo saistības ar viņiem tiks vienkārši norakstītas (lielākajiem noguldītājiem pat līdz 8%; kā Kiprā). Būtībā jebkuras saistības pret noguldītājiem banka nepildītu, tā tiesiski atbrīvojoties no saistībām un tā uzlabojot bilances stāvokli. ,,Bail-in” mehānisms ir lielākais diskusiju objekts, jo tas būtībā ir īpašumtiesību aprobežojums.
*Tikai pēc tam, kad izieta iekšējās atveseļošanas procedūra, banka varēs dabūt līdzekļus no fonda (būtībā ar fonda līdzekļiem būtu jāpietiek bankas glābšanai; tikai ārkārtas situācijās var tikt piesaistīti publiskie līdzekļi).
*Stājoties spēkā šādam regulējumam, banku pārņemšana nākotnē noteikti vairs nenotiks, un Banku pārņemšanas likums zaudēs spēku (būs jauns likums). Tā kā ,,bail-in” mehānismam nav nekāda sakara ar maksātnespējas procesu, tad maksātnespējas regulējums, visticamāk, paliks spēkā.

Author's comment
Atlants