-
Personāla mācības
1. Mācību vajadzību rašanās iemesli
vides pārmaiņu dēļ
personāla maiņas gadījumā
iekšēja personāla kustība, rotācija un karjeras attīstība
gadījumos, kad darbinieka reālais kompetences līmenis nesaskan ar vēlamo
motivācijas paaugstināšanai
darbiniekiem ar nākotnes potenciālu
2. Mācību vajadzību noskaidrošana un noteikšana
Mācību vajadzībām var būt trīs līmeņi.
1. Uzņēmuma – mācību vajadzības uzņēmuma darbības nodrošināšanai.
2. Amata – mācību vajadzības amata pienākumu pildītājiem.
3.Individuālais – mācību vajadzības atsevišķiem darbiniekiem ar nepietiekamu speciālo zināšanu un prasmju līmeni vai arī mācību vajadzības personāla maiņas gadījumā.
Visaptverošu mācību vajadzību analīzes modelī var izdalīt trīs mācību vajadzību mērķus:
mācības, kas ir svarīgas darbam,
mācības, kas nepieciešamas attīstībai,
mācības, kas izmantojamas atalgošanai un motivēšanai.
Mācību galvenais mērķis ir darbiniekam piemītošo kompetenču līmeni pēc iespējas vairāk tuvināt amata kompetenču līmenim.…
Mācības ir sistemātiska attieksmes, zināšanu, prasmju un uzvedības pilnveidošana, lai apmācītais varētu atbilstoši veikt uzdoto darbu. Mācību mērķis ir paaugstināt darbinieku kompetenci un darba izpildes līmeni, kā arī viņu izpratni par uzņēmuma darbību un stratēģiskajiem mērķiem. Mācību organizēšana apliecina uzņēmuma vadības reakciju uz pārmaiņām, jo mācības ir viens no galvenajiem instrumentiem, kas spēj nodrošināt darbinieku zināšanu nepārtrauktu atbilstību pašreizējām un nākotnes prasībām. Turklāt mācības ir arī efektīvs līdzeklis cilvēkresursu vērtības celšanai. Stimuls, kas rosina Latvijas uzņēmumu vadītājus rūpēties par darbinieku apmācību, ir strauji augošā konkurence, it sevišķi – pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.