Author:
Evaluation:
Published: 25.01.2017.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
  • Summaries, Notes 'Latvijas tiesību filosofija 20.gadsimtā', 1.
  • Summaries, Notes 'Latvijas tiesību filosofija 20.gadsimtā', 2.
  • Summaries, Notes 'Latvijas tiesību filosofija 20.gadsimtā', 3.
  • Summaries, Notes 'Latvijas tiesību filosofija 20.gadsimtā', 4.
  • Summaries, Notes 'Latvijas tiesību filosofija 20.gadsimtā', 5.
Extract

P.Stučka –Publicējis daudzus rakstus un zinātniskus darbus padomju tiesību teorijā.dzīvoja particībā, bet runāja par vienlīdzību. Rainis bija daudz pieticīgāks. Tiesības kā sociālo attiecību sistēma, kam ir mainīgs raksturs. Tiesības ir plašākas, likums ir tā tiesību sastāvdaļa, kas uzliek pienākumus.
Tāpat kā Rainis, bija „sociālists”, kas nolēma kalpot tautai, „upurēties” tā vārdā un labā.
Bija nolīdzinošā vienlīdzīguma piekritējs. Radīja padomju publiskās tiesības. Izvirzīja ideju par to, ka nepastāv tiesību iedalījums – publiskās un privātās tiesības (jebkuru civiltiesisku atitečibu valsts var likt piespiedu kārtā izpildīt). Uzskatīja, ka valsts nav nekas cits, kā ikreizējās izmantotājas šķiras varas organizācija, kuras uzdevums ir ar varu uzturēt izmantoto šķiru apspiestībā, kura ikreiz piederas pastāvošās ražošanas kārtības apstākļiem. Valsts ir nepieciešama, lai apspiestu darba ļaudis. Politiku skaidro kā piespiedu līdzekli, lai viena vara uzturētu varu pār otru. Demokrātija buržuāziskajam režīmam ir līdzeklis, ar ko aizslēpt valsts varas šķiras raksturu, jo pie vienādām vēlēšanu tiesībām tiek nodota vara zināmai ļaužu šķirai vai tās daļai. Bet jebkuras vēlēšanas noved pie viena iznākuma – buržuāzijas šķiras vairākuma valsts Stučka uzskatīja, ka reālu Latvijas patstāvību var nodrošināt tikai padomju iekārta un proletariāta diktatūra. Tāpat kā Markss reliģiju saista ar sabiedriskajām norisēm, jo reliģija ietekmējas no tām. Stučka uzsver, ka noteiktas izmaiņas sabiedriskajā dzīvē izraisa izmaiņas arī valdošajā reliģijā. Stučka iestājas par cīņu pret reliģiju. Gan Markss, gan Stučka galvenās sabiedriskās un saimnieciskās dzīves norises saista ar šķiru pastāvēšanu, Šķiru cīņa, saistībā ar saimnieciskām norisēm ir pastāvējusi un noritējusi visos laikos un iekārtās ( Stučka bija formācijas teorijas piekritējs). - Tikai ar revolūciju var pārvarēt monarhijas, pilsoniskās demokrātiskās iekārtas un brīvo kapitālistisko tirgu. - Atzīst tikai sabiedrisko īpašumu, kas radīs harmoniskākas, tikumiskākas cilvēku attiecības. - likumus vajag pēc iespējas unificēt, vienkāršot, lai to būtu mazāk un lai tie būtu vieglāk saprotami un izmantojami.

Author's comment
Atlants