-
Motivācijas veidi VAS "Latvijas Hipotēku un zemes banka"
Nr. | Chapter | Page. |
Saīsinājumu un nosacīto apzīmējumu saraksts | 6 | |
Ievads | 7 | |
1. | Motivācijas teorijas | 9 |
1.1. | Motivācijas jēdziens | 9 |
1.2. | Satura motivācijas teorijas | 12 |
1.2.1. | Maslova vajadzību hierarhija | 12 |
1.2.2. | Hercberga divu faktoru teorija | 14 |
1.2.3. | K.Alderfera ERG (existence, relatedness and growth) teorija | 16 |
1.2.4. | D.Makklelanda vajadzību teorija | 17 |
1.3. | Norises motivēšanas teorijas | 19 |
1.3.1. | Victora Vruma gaidu motivēšanas teorija | 19 |
1.3.2. | S.Adamsa taisnīguma motivēšanas teorija | 21 |
1.4. | Stimulējošās motivēšanas teorija | 22 |
2. | Motivācijas aspekti | 25 |
2.1. | Motivācija un nauda | 25 |
2.2. | Atzinības izteikšana kā darbinieku motivējošais faktors | 29 |
2.3. | Atbildības un pienākumu deleģēšanas nozīme darbinieku motivēšanā | 31 |
2.4. | Saliedētas komandas nozīme darbinieku motivēšanā | 34 |
2.5. | Tiesiskais regulējums saistībā ar motivāciju | 36 |
3. | Va/s “LHZB” Rēzeknes filiāles vispārīgais raksturojums | 38 |
3.1. | Va/s “LHZB” vēsturiskā attīstība | 38 |
3.2. | Va/s “LHZB” organizatoriskā struktūra | 39 |
3.3. | Darba novērtēšana un darba samaksa Va/s “LHZB” | 41 |
3.4. | Motivācijas veidi un motivācijas teorijas pielietojums Va/s “LHZB” | 42 |
3.5. | Va/s „LHZB” resursu un finansiālās darbības rezultātu analīze | 44 |
4. | LR likumdošanas saistība ar motivāciju | 50 |
4.1. | Darba likums un motivācija | 50 |
4.1.1. | Va/s „LHZB” darbība saskaņā ar motivējošiem likumiem | 55 |
4.2. | Ētikas kodekss un tā saistība ar darbinieku motivēšanu | 57 |
4.2.1. | Va/s “LHZB” ētikas kodeksa būtība | 58 |
5. | Pētījums par darbinieku motivāciju Va/s “LHZB” Rēzeknes filiālē un tās galvenajiem faktoriem | 61 |
Secinājumi un priekšlikumi | 72 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 76 | |
Pielikumi | 78 |
Secinājumi:
1. Motivācija ir psiholoģisks process, kurš virza cilvēku darboties aktīvāk, uzlabo tā darbības spējas, kā arī palīdz ātrāk sasniegt noteiktos mērķus. Motivēšana ir spēja ieinteresēt un pārliecināt darbinieku strādāt ar pilnu atdevi, sasniedzot savus personīgos un organizācijas mērķus.
2. Motivācijas teorijas ir svarīgi iedalīt pēc savas būtības, sadalot tās divās lielās grupās, tādās kā satura motivācijas teorijas un norises motivācijas teorijas.
3. Satura motivācijas teorijas pieskaita A. Maslova vajadzību hierarhija, F. Hercberga divu faktoru teorija, K. Alderfera ERG teorija un D. Makklelanda vajadzību teorija.
4. Maslova vajadzību hierarhija ir loti labi saplānota, sākot no nepieciešamākajām vajadzībām un pabeidzot ar visaugstākajām vajadzībām, kuras īstenojot mēs gūstam lielāku apmierinātības sajūtu. Pielietojot vadītājiem A. Maslova teoriju tā palīdzēs vadītājiem izprast un izanalizēt darbinieku vajadzības, līdz ar to vadītājs zinās kādā veidā visefektīvāk var stimulēt darbinieku, lai tas strādātu daudz labāk.
5. Herberga teorijai nav pareizi tas, ka darbinieki nav objektīvi, kad norāda apstākļus, kas darbā nodrošina apmierinātību un neapmierinātību, jo viņi parasti uzskata, ka iekšējie faktori sekmē apmierinājumu, un savā neapmierinātībā vaino ārējos faktorus.
6. Alderfera teorijai ir ļoti daudz kā kopīga ar A. Maslova teoriju. Taču lielākā atšķirība varētu būt tādā, ka K. Alderfera teorija pieļauj, ka vajadzību apmierināšana var notikt gan no zemākās pakāpes uz augstāko, gan arī no augstākās uz zemāko. Līdz ar to Alderfera teorija ir daudz vienkāršotāka par Maslova teoriju.
7. D. Makklelanda vajadzību teorijā galvenā uzmanība tiek pievērsta motivācijai, kura darbinieku var motivēt tikai apmierinot kādas viņa vajadzības, bet netiek veltīta uzmanība darbinieku subjektīvajai rīcībai. Tāpat arī netiek izpētīts, kāpēc dažu darbinieku motivācija atšķiras no citiem darbiniekiem.
8. V. Vruma gaidu motivēšanas teorija paredz, ja darbinieks organizācijā iegulda savas pūles un zināšanas, tad pretī grib saņemt sev nozīmīgu atalgojumu.
9. V. Vruma gaidu motivēšanas teorijai ir daudz kas kopīgs ar S.Adamsa taisnīguma motivēšanas teoriju, taču lielākā pozitīvā iezīme S.Adamsa teorijai ir tā, ka taisnīgajam atalgojumam jābūt taisnīgam tieši no darbinieka viedokļa, nevis no priekšnieka viedokļa.
10. Finansiālie stimuli nedrīkst būt pārāk lieli vai pārāk zemi, tiem jābūt saprātīgiem, jo pārāk zems finansiālais stimuls var nedot vēlamo rezultātu, taču pārāk augsts var motivācijai kaitēt. Lai finansiālo stimulu iedarbība būtu efektīvāka var papildus izteikt atzinību vārdos, kas ļoti labvēlīgi noskaņo darbinieku.
11. Atzinības izrādīšana darbiniekos veicina lojalitāti pret organizāciju un atzinību vajadzētu izteikt tad, kad ir pabeigts kāds nozīmīgs uzdevums, tas dotu papildus motivāciju darbiniekam.
12. Likumā par Arodbiedrībām ietilpst principi, kas motivē darbiniekus, tie dod iespēju pašam darbiniekam līdzdarboties un aktīvi iesaistīties savu interešu aizstāvēšanā.
13. Motivējot darbiniekus ir iespējams uzlabot organizācijas darbu, samazināt tās izdevumus, jo motivēti darbinieki ir apmierināti ar savu darbu un lojāli pret organizāciju.
…
Diplomdarbā pētīts motivācijas jēdziens un teorijas, kā arī analizēti motivācijas aspekti. Tiek raksturota va/s “LHZB” Rēzeknes filiāle un analizēta tās darbinieku motivācija. Pētīta ar motivāciju saistīta LR likumdošana un analizēta va/s „LHZB” Rēzeknes filiāles sasaiste ar šo likumdošanu. Va/s “LHZB” Rēzeknes filiālē veikta anketēšana par motivācijas faktoriem un atklāti faktori, kas va/s “LHZB” darbiniekiem liek labāk vai sliktāk strādāt. Aptaujas rezultātā tiek noskaidroti galvenie motivācijas veidi, kuri motivē darbiniekus darboties aktīvāk. Darbs sastāv no 5 nodaļām. Katra nodaļa ir izskatīta no teorētiskās un praktiskās puses.
Nav pievienoti visi pielikumi.