-
Darbinieku motivācija VAS "Latvijas Pasts"
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Motivācijas jēdziens | 4 | |
1. | Motivācijas teorijas | 5 |
1.1. | Abrahama Maslova vajadzību teorija | 5 |
1.2. | Frederika Hercberga motivēšanas teorija | 6 |
1.3. | Gaidu motivēšanas teorija | 6 |
1.4. | Taisnīguma motivēšanas teorija | 7 |
1.5. | Džona Naisbita motivēšanas teorija | 8 |
1.6. | Portera un Loulera motivēšanas modelis | 8 |
2. | VAS Latvijas Pasta vispārējs apraksts | 10 |
2.1. | Sabiedrības misija un vīzija | 10 |
2.2. | Darbinieku atlīdzības noteikšanas kritēriji VAS Latvijas Pasts | 11 |
3. | VAS Latvijas Pasts attīstības iespējas | 13 |
Secinājumi | 15 | |
Anotācija | 16 | |
Annotation | 17 | |
Izmantotā literatūra | 18 |
Secinājumi.
Motivāciju nodrošina organizācijas kultūra – atmosfēra, tajā esošā pārliecība, vērtības, normas un vadīšanas stils, kāds izveidojies darba vietā, nostiprinot iekšējo integrāciju un pielāgojoties ārējās vides apstākļiem.
Kultūras koncepcija satur vairākus komponentus, kurus nosacīti var iedalīt:
- idejiskos (normas, vērtības, normatīvie akti);
- uzvedības (rituāli, leģendas, simboli, attieksme pret klientiem, kolēģiem, sadzīviskā rīcība).
Abi komponenti ir savstarpēji saistīti, turklāt uzvedības komponenti ir idejiskā komponenta izpausme rīcībā. Kultūra pastāv aktīvās dimensijās, no galējiem pretstata pieņēmumiem – apstiprinošiem (jā) vai kategoriski noliedzošiem (nē), tāpēc jāizvēlas piemērotākais dimensijas stāvoklis:
- pakļaušanās (struktūra, noteikumi, procedūras, politika, paradumi);
- atbildība (pilnvaru deleģēšana);
- standarti (produkta kvalitātes, uzvedības, tehnoloģijas, darba procesa);
- atalgojums (motivācija, kritika, atzinība);
- skaidrība (stratēģijas, mērķu);
- saskarsme (uzticība, draudzība);
- līderība (neformālā, komunikācijas);
- atvērtība (slēgta vai atvērta).
Kultūru nevar bez adaptācijas pārņemt no citiem, jo tā balstās uz valsts un tautas kultūras tradīcijām. Kultūru negatīvi var ietekmēt vadība, kura nosaka principus, normas, kas ne vienmēr atbilst darbinieku un patērētāju vajadzībām, vadības nevēlēšanās ieviest inovācijas, vadības darbības princips “skaldi un valdi”, kā arī dažādu subkultūru asa konkurence.[3]
…
Latvijā vairums uzņēmumu domā par savu darbinieku motivāciju. Personāla pārvaldībai ir daudz sastāvdaļas, to skaitā, personāla politika, savstarpējās attiecības kolektīvā un sociāli - psiholoģiskie pārvaldības aspekti. Tomēr galvenā loma ir ražīguma paaugstināšanas paņēmienu noteikšanai un radošās iniciatīvas paaugstināšanas ceļiem, kā arī darbinieku stimulēšanai un motivēšanai. Darbā ir analizētas vairākas populāras motivācijas teorijas. Kā arī darbā ir veikta darba apmaksas analīze, uzņēmumā VAS ”Latvijas Pasts”. Autors piedāvā papildus darba apmaksas sistēmu, kas varētu paaugstināt darbinieka ieinteresētību. Darba mērķis ir izpētīt un izanalizēt VAS “Latvijas Pasts” darbinieku motivācijas sistēmu. Un piedāvāt savu risinājumu sistēmas uzlabošanai. Darba uzdevumi: 1. Izpētīt dažādas motivācijas sistēmas; 2. Izanalizēt esošo motivācijas praksi VAS “Latvijas Pasts”; 3. Izstrādāt motivācijas līmeņa paaugstināšanas modeli uzņēmuma darbiniekiem. Darbā tiek izmantota analīzes metode. Lai sasniegtu darbā izvirzīto mērķi, autors salīdzina literatūras avotos aprakstītās koncepcijas ar pastāvošajām uzņēmumā VAS “Latvijas Pasts”.
Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.