“Visvarīgākais moments zinātne ir izskaidrošana.”
“Zinātne atbild uz jautājumiem: kas ir? Kā tas ir ? Kā tas radies? Uz jautājumu: kam jānotiek? Zinātne var dot atbildi tikai dažos gadījumos.”
”Rādot īstenību pilnīgā formā, līdz ar to māksla patiesību rada, zinātne turpretīm patiesību atklāj.Pilnīga jaunradīšana tā nav, jo cilvēks pilnīgi neko no jauna radīt nevar.”
“Audzināšana kā zinātne noskaidro audzināšanas uzdevumu, mērķi, metodes.
Audzināšana kā māksla ir audzināšanas prakse. Audzināšana ir īpatnēja veida māksla un to var saukt arī par audzināšanas tehniku. Audzināšanas zinātne noskaidro: kā audzināt, bet audzināšanas prakse audzināšanu izdara.. “
4.“Bez teorijas praktiski lietpratēji un mākslinieki ļoti reti sastopami, turpretim ar teoriju – vairāk un vienmēr no jauna rodas klāt.”
“Ja, piem., dažs pareizi domā un spriež bez loģikas mācībām, viņa spriedumos jau loģiķa ir iekšā.
Tāds cilvēks ir dzimis domāšanas mākslinieks.
Un tāpat var būt dzimis audzināšanas mākslinieks.
Šādu cilvēku tomēr maz, tāpat kā ļoti reti sastopami lieli izgudrotāji.
Mūslaiku audzināšanas darbā teorijai ar praksi jāiet roku rokā.”
“Nesekojot audzināšanas zinātnes literatūrai un sekojot vienīgi praksei, audzinātājs ātri nokļūst apkārtnes ietekmē un izlaiž no acīm audzināšanas vadītājas normas.”
“Teorija gan praksi vada, bet prakse teoriju māca. Mēs arvien mācāmies dzīvē.
Bet stingri ņemot, šām dzīves mācībām ir nozīme vienīgi tad, ja mums jau iepriekš ir krājums teorētisku zināšanu.”
” Audzināšanā ir tendence nevien uz to, kas ir, bet arī uz to, kam jābūt. Esošais tiek virzīts uz vēlamo. Teiksim: cilvēks savā tikumiskajā dzīvē nav tāds, kādam viņam vajadzētu būt saskaņā ar tikumības ideālu, un, lai cilvēks pēc šī ideāla tiektos un tam tuvotos, viņš jāaudzina.”
“Ikvienam, kas darbojas audzināšanā, jāseko sava laika audzināšanas zinātnei un no otras puses ikvienam audzināšanas teorētiķim jāmēģina savas zināšanas izlietāt praktikā.
Tikai tā būs daudz maz iespējams izvairīties no vienpusībām un rupjākām kļūdām.
“Zināms, katrs audzinātājs nevar būt labs zinātnieks un reizē labs praktiķis.Tas tikai retos gadījumos.
”Audzināšanas mākslā grūtāki ieejamies, jo tā vairāk atkarājas no iedzimtām dāvanām. Zināšanas teorijā vairāk turpretīm panākamas ar centību.”…