8. Izrakstiet pa vienam tēlainās izteiksmes līdzekļu piemēram un paskaidrojiet, kādas liriskā varoņa izjūtas tie palīdz atklāt! (4p.)
Epitets – “zudušos varoņus”. Liriskais varonis pievērš ar epitetu uzmanību tam, kas ir viņam apkārt, daudzpusīgāk un emocionālāk parāda lasītājam detaļas.
Salīdzinājums – “Zied zila viršu sala, Kā jūra priedes šņāc.” Liriskais varonis parāda lasītājam, ka divas uz pirmo skatu atšķirīgas lietas var būt līdzīgas.
Metafora – “Kā jūra priedes šņāc.” Liriskais varonis pārnestā nozīmē lieto izteicienu, lai lasītājs emocionālāk uztvertu tekstu un saredzētu testā ko tādu, kās reālajā dzīvē nevar notikt pa īstam.
Personifikācija – “upe slīd”. Liriskais varonis attēlo to, ka nedzīvs priekšmets dara dzīvas būtnes darbības.
9. Kurš Andreja Eglīša dzejolis no šīs kopas atstāj uz jums visdziļāko iespaidu? Kāpēc? (2p.)
Visdziļāko iespaidu uz mani atstāja fragments no “Dievs, Tava zeme deg”. Ar šo dzejoli es jau sastapos iepriekš mūzikas formātā, kad ar kolektīvu tika atskaņota Lūcijas Garūtas kantāte “Dievs, Tava zeme deg” starptautiskajā konkursā. Šim dzejolim ir stipra emocionāla sastāvdaļa, kur tauta vēršas pie Dieva ar lūgšanu, lai tas pamana, ka tautai ir grūtības un tai ir nepieciešams atbalsts. Tautas lūgšana un sāpes nevar atstāt lasītāju cietsirdīgu, dzejolī autors pievērš uzmanību cilvēcības grēkiem, kuri liek lasītāju aizdomāties par īstām vērtībām un par to, cik tavas vēlēšanās var tev “izmaksāt”.
…