Nekad un neviens, pat jūsos iemīlējies cilvēks, neraugās uz jums ar tik ciešu un saspringtu skatienu kā pretinieks, kas ringā cer jūs uzvarēt.
Un apgalvojums, ka uzvara vai zaudējums atkarīgs tikai no koncentrēšanās, nebūt nav pārspīlēts. Pat uz acumirkli novērsta uzmanība radīs plaisu jūsu aizsardzībā, un pretinieks to zibenīgi izmantos. Čaks Noriss par savām atmiņām: ’’Vienmēr, piedalīdamies sacensībās, centos paturēt prātā savu pirmo dzen mācību stundu un mistera Šina padomu: tam ko tu šobrīd dari, ir jābūt tieši tam, ko tu dari. Un nekam citam.’’
DARI, DARI, DARI!
Viens no dzen principiem ir tas, ka nekas nav jāmāca un nekas nav jāsaka: patiesība ir nepārprotama, katrā ziņā tādai tai jābūt. Patiesība nav nekas tāds, ko varētu iemācīties. Jūs nevarat apsēsties solā un gaidīt, ka tribīnē uzkāps lektors un atklās jums patiesību. Gluži pretēji, jums jānonāk līdz tai paša spēkiem.
Dzen – tas ir īpašs ķīniešu skatījums uz pasauli, spēja ieraudzīt to tādu, kāda tā ir patiesībā, lūkoties uz to ar izpratni, kas nav sasniedzama ar domām un jūtām. Tādu stāvokli sauc par „bezapziņu” – tas ir apziņas stāvoklis, kad domas plūst brīvi, neatstājot nekādas pēdas. Dzen piekritēji uzskata, ka šāds domu lidojums nav sasniedzams ar pakāpenisku trenēšanos, bet tas var uzplaiksnīt kā nepārprotama un pēkšņa apskaidrība. Es to sauktu par intuīciju.
Intuīcijai neeksistē loģiska pakāpenība; ir tikai viena iespēja – vai nu jūs atklājat patiesību uzreiz, vai nesaskatāt to vispār. Pēkšņa apskaidrība, ko japāņi sauc par statori, ir svarīgākais dzen elements un lielākais valdzinājums.…