Pēdējā laikā rodas milzum daudz jaunu uzņēmumu. Tādējādi aktuāls kļūst jautājums par šo uzņēmumu sekmīgu attīstību, ilgmūžību un perspektīvas iespējām. Kā tos attīstīt un saglabāt pēc iespējas ilgāk un kvalitatīvāk? Kāds varētu būt uzņēmuma pastāvēšanas ideālais veids vai modelis, ideālais darbības modelis, lai sasniegtu pēc iespējas labākus rezultātus, rentabilitāti un citus uzņēmumu un organizāciju pasaulē tik svarīgus komponentus.
Uz šiem un citiem jautājumiem, kas saistīti ar uzņēmumu un organizāciju dzīvotspēju, attīstību, darbības principiem un pastāvēšanu raksta Arie de Gaus savā grāmatā “Dzīvīgais uzņēmums” . Viņš ir izveidojis savu koncepciju jeb teorētiskas nostādnes par iepriekšminētajiem un citiem jautājumiem.
Grāmatas pamatproblēma Arie de Gaus izpratnē ir uzņēmumu, organizāciju vai korporāciju, viņa vārdiem, “augstais mirstības” līmenis, proti, viņš ir novērojis, ka lielākā daļa korporāciju pastāv robežās no 12,5-40 gadiem, kur tajā pašā laikā ir organizācijas, kas savu darbību var mērīt vairāku simtu gadu garumā. Tāpēc viņš ir veicis pētījumu, lai noskaidrotu kāpēc ir izveidojusies šāda situācija. Pētījuma rezultātā tika noskaidroti kritēriji, kas Arie de Gaus izpratnē var tikt uzskatīti par veiksmes kritērijiem ilgstošai uzņēmuma pastāvēšanai. Tie ir: ilglaicīgās korporācijas jutīgi reaģēja uz apkārtējās pasaules izmaiņām, ilglaicīgās korporācijas bija vienotas uz saliedētas savas identitātes apziņā, ilglaicīgās kompānijas bija tolerantas, ilglaicīgajās kompānijās bija konservatīva finanšu norēķinu sistēma. Saistībā ar šiem kritērijiem ir veidota un strukturēta grāmata, pamatojumi, pierādījumi u.c. Šis uzņēmumā Shell veiktais pētījums ir kā sākums un kā pamats autora teoriju attīstībai, jaunu teorētisku pamatu veidošanai par uzņēmumiem. Grāmatas mērķis galvenokārt ir parādīt, ka dažreiz izdevīgāk ir skatīties uz lietām un procesiem pavisam savādāk, nekā ir pieņemts skatīties, bet kā cilvēki patiesībā dara. Liekot saprast, ka darot visu aplami var izdarīt vēl labāk un vēl produktīvāk. Grāmatas mērķis ir pierādīt, ka konservatīvisms domāšanā un izpratnē par to, kādam jābūt uzņēmumam, kādiem jābūt tā mērķiem u.c. aspektiem ir kā traucējošs faktors uzņēmuma ilgmūžīguma nodrošināšanā.
Autors grāmatā apraksta četrus galvenos aspektus, kas saistīti ar uzņēmumu pastāvēšanu, proti, tā ir mācīšanās jeb spēja mācīties, persona jeb uzņēmuma identitāte, ekoloģija un evolūcija.
…