ES attīstībā nozīme ir:
1. sevis atdalīšanai no mātes,
2. sevis pazīšanai spogulī,
3. sava ķermeņa daļu, priekšmetu piederības apzināšanai,
4. dzimuma identitātes apzināšanai,
5. savas sociālās lomas meklēšanai ar lomu rotaļu palīdzību,
6. „nozīmīgo citu” dotajam vērtējumam,
7. „mēs un es” mijiedarbībai.
Psihologi ES veidošanos saista arī ar šādām problēmām:
1. ES tēlus un pārejas vecums;
2. ES tēla stabilitāte (jo vecāks cilvēks, jo stabilāks ES);
3. ES viengabalainība;
4. ES tēla raksturojuma mainīšanās.
ES attīstībā noris:
1. identitātes ES jeb patības attīstība,
2. sociālā ES attīstība (savu ES saista ar cilvēkiem apkārt, mācās sevi uztvert kā grupas locekli),
3.pašcieņas veidošanās (V. Džeimsa pašcieņas formula: pašcieņa=panākumi, sasniegumi/pretenziju līmenis),
4. paškontroles veidošanās (veidojas no pašcieņas līmeņa).
…