1) Jans Amoss Komenskis (1592 – 1670) – pedagogs. Viņam audzināšanas jomā bija uzkrāts milzīgs faktu materiāls. Jau savas darbības sākumā jaunais pedagogs ar visu savu būtību protestēja pret sholastiku skolās, pret to ka bērnu prātu baro nevis ar patiesiem lietu graudiem, bet gan ar vārdu čaumalām un sēnalām. „Bērnos jāattīsta vienkaršība un strādīgums, paklausība un labestība, tīrība un kartība, pieklājība un cieņa pret vecākiem cilvēkiem”.”Dzīves izziņā balstīta filozofija kalpo patiesībai un cilēku laimei”. Komenskis uzskata, ka „ Skolas bes disciplīnas ir kā dzirnavas bez ūdens”. „Dvēseles būtību atklāj trīs spējas: prāts, griba un atmiņa”. „Ne no viena nav atkarīgs, ar kādu dabu bērni piedzimst, bet mūsu varā ir panākt, lai viņi pareizas audzināšanas ceļā kļūtu labi”. Arī Komenskis uzskata, ka dzīve nevarbūt pilnvērtīga bez zināšanām, jo tā būs neinteresanta un tajā nebus mērķa. „Dzīve ir ilgstoša, ja tā ir aizpildīta”. Viņa uzskatos cieši savijās ticība Dievam, aizkapa dzīvei un tieksme cilvēku darīt laimīgu šajā pasaulē”.
2) Komenskis atzina, ka cilvēka būtību raksturo četri tikumi: gudrība, mērenība, vīrišķība un taisnīgums. 1658. gadā izdota Komenska grāmata „ Jutekļiem uztveramo lietu pasaule attēlos”.
…