Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:662788
 
Evaluation:
Published: 15.02.2007.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 4 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  Ievads    1
2.  Jūgendstils un tā laikmets    2
3.  Jūgendstils Rīgā    4
a)  Eklektiski dekoratīvās manieres jūgendstila celtnēs    5
b)  Jūgendstila racionālistiskās iezīmes    6
c)  Nacionālais romantisms jūgendstila arhitektūra    7
4.  Jūgendstila riets    8
5.  Pētijums    9
6.  Secinājumi    12
7.  Pielikums    13
8.  Izmantotā literatūra    22
Extract

Jūgendstils ir 19. gadsimta nogales un 20. gadsimta sākuma mākslas stils. Kā jebkurš vēsturisks stils, tas aptvēra visus vizuālo mākslu veidus- glezniecību, grafiku, lietišķo mākslu, arhitektūru. Jūgendstila formu valoda redzama tā laika grāmatu noformējumā (skat. pielikumā 1; 2 attēlu), gleznās, plakātos, etiķetēs, reklāmu uzrakstos, visdažādākajos traukos (skat. Pielikumā 3; 4 attēlu), galda piederumos un citos sadzīves priekšmetos, audumu un tapešu rakstos, apģērbos un apavos, būvniecības keramikā (skat. 5. attēlu), gaismas ķermeņos, mēbelēs (skat. 6. attēlu), durvju un logu apkalumos, telpu noformējumu detaļās un būvmākslā kopumā.
Parasti jūgendstila uztvere saistās ar tā savdabīgo, ļoti izteiksmīgo ornamentālo formu valodu- vijīgi saspriegtu, izlocītu līniju mudžekļiem, stilizētu augu ornamentiem, pāviem, maskām, teiksmainu būtņu figūrām. Dominē asimetrija un vertikāli stieptas proporcijas. Kompozīcija var būt gan plastiski plūstoša, gan ģeometriski stingra ar precīziem lokiem, kvadrātiem, apļiem un taisnām līnijām.
Jūgendstils radās kā iepriekšējā stila- eklektisma- noliegums. Eklektisms uzplauka ap 19. gadsimta vidu un savā izteiksmes valodā balstijās uz plašu visu iepriekšējo vēsturisko stilu formu klāstu. Tās izvēlējās atkarībā no ēkas funkcijas, vides konteksta vai citiem apsvērumiem. Celtnes izcēlās ar ļoti bagātu, piesātinātu un vienmērīgi ritmizētu arhitektonisko dekoru. Tāpēc jūgendstila ornamentos nebija nekā no vēsturē pazīstamajām formām, taču tieši no eklektisma tas mantoja vispārēju dekoratīvismu, kas ir tik raksturīgs jūgendstila agrajam attīstības posmam. Orģinalitāti jūgendstils meklēja gan eksotisku zemju motīvu, gan pašmāju augu vai dzīvnieku valsts, gan arī vietējo etnogrāfisko tēmu stilizācijā.
Jāuzsver, ka jūgendstila būtība tomēr nav izgreznojumos. Eklektisma aplikatīvo metodi, kur arhitektoniskajam dekoram būvmākslā bija semantiska nozīme, jūgendstils nomainīja ar pilnīgi citādu daiļrades paņēmienu- praktiski lietišķo padarīt skaistu un izteiksmīgu pašu par sevi: Ornamenti var pat nemaz nebūt. Jūgendstila meistars, amerikāņu arhitekts Luiss Sallivens formulēja slaveno lozungu “Forma seko funkcijai”, bet austrietis Adolfs Loss gāja vēl tālāk, pasludinādams, ka ornaments ir noziegums. …

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register