Cilvēks un apkārtne ir korelatīvi jēdzieni. Tie viens bez otra nav domājami un stāv viens ar otru tādā pat sakarībā kā, piem., subjekta un objekta jēdzieni: līdzīgi tam kā subjekts nav iespējams bez objekta, un otrādi, tāpat arī cilvēks nav iespējams bez apkārtnes un apkārtne bez cilvēka.
Pirms cilvēks nāk dzīvē tās visplašākajā sajēgumā, viņa sociālā apkārtne ir ģimene un skola. (124. lpp)
Skola ietver plašāku sabiedrību nekā ģimene. Skolā audzēkņa apkārtne ir skolotāji un citi skolnieki. Šai apkārtnē lielāka dažādība un daudzpusība. Skolā topošajam jaunietim jāmācās pierast plašākajai sociālajai apkārtnei, kur ietelp gan skolotāji, gan citi audzēkņi. Ģimenes samērā vienmuļīgās apkārtnes vietā stājas cita – bagātāka. Par šo jaunieša apkārtni skolā jāsaka tas pats, ko teicām, runājot par ģimeni: audzēknis veidosies par labāku cilvēku tad, ja skolotāji būs ar spēcīgākām personības īpašībām un tāpat arī, ja citi audzēkņi nenodosies palaidnībām, kas ikvienu no tiem nelabvēlīgi ietekmēs. Novērojumi liecina, ka vislabākā apkārtne lauku vai mazpilsētu skolās; lielpilsētu skolās apkārtne pārāk ar traucētāju raksturu, ko, starp citu, apstiprina fakts, ka no lauku skolām nāk skolnieki ar lielākām pašdarbības dāvanām.…