Konkurence tirgū nosaka sekojošus kritērijus:
1)Abas tirgus puses - pircēji un pārdevēji ir ļoti lielā skaitā. Katrs pircējs vai pārdevējs ir sīka daļiņa kopējā tirgus pieprasījumā vai piedāvājumā, līdz ar to tie nevar ietekmēt nedz tirgus cenu, nedz tirgus piedāvājumu vai pieprasījumu. Ja pārdevējs piedāvās preci dārgāk par tirgus cenu, samazinās peļņa, tāpēc pārdevējs pieskaņo preču daudzumu tirgus cenai. Proti, veic preces daudzuma pielāgotāja funkciju. Arī pircējs patērējamo preces daudzumu pielāgo tirgus cenai. Līdz ar to gan pircēju, gan pārdevēju konkurences tirgū sauc par daudzuma pielāgotājiem;
2)Tirgus dalībnieku izturēšanās ir racionāla. Piedāvātājs vēlas ar saimniecisko darbību gūt maksimālu peļņu, pieprasītājs - saņemt maksimāli derīgu preci;
3)Ir pilnīga informācija par preces tirgu. Pārdevējs ir informēts par preču cenām un veidiem, kvalitāti, tirgus dalībnieku skaitu. Pārdevēja rīcībā ir vispusīga informācija par pieprasīto preču cenām;
4)Pārdevēji rīkojas neatkarīgi viens no otra. Pārdevēji nemēģina apvienoties, lai vienotos par kādu noteiktu preces cenu;
5)Iekļūšana tirgū un izstāšanās no tā ir brīva.…