Kad kādam uzņēmumam vai apvienībai preču vai pakalpojumu tirgū ir tāds stāvoklis, ka tie spēj kontrolēt piedāvājuma apjomu, kā arī ietekmēt attiecīgo preču cenu līmeni un veidošanos, tad rodas nepilnīgā konkurence. Nepilnīgai konkurencei ir vairākas pamatformas -monopols un monopsons; oligopols un oligopsons; monopolistiskā konkurence.
Monopols ir tirgus struktūra, kurā firmas nesaskaras ar citu firmu konkurenci. Monopolā ne vienmēr kvantitāte nosaka labumu, ko galā uzņēmums saņem. Monopols ir īpašs ar to, ka ražo unikālu preci. Absolūts monopols -nepilnīgās konkurences galējais variants, kad konkrētu preču ražošanas jomā vai veselā apakšnozarē darbojas tikai viens pārdevējs -monopolists. Monopolists attiecībā uz dažiem specifiskiem ražošanas resursiem ir vienīgais pircējs – monopsons. Monopolcena – cena, ko nosaka monopolists (augstākas par cenu pilnīgās konkurences apstākļos) vai monopsons(zemākas). Šādas ekonomiskas rīcības mērķis ir gūt monopolpeļņu, kuras apjoms ievērojami pārsniedz normālo peļņu. …