ievads psiholoģijā
Definīcijas
Jēdziens “psiholoģija” radies 16. gs beigās.
Zinātniskā psiholoģija - zinātne par uzvedību, kas ne vienmēr ir redzama (domāšanu, emocijām tai skaitā), zinātne par prātu un psihi.
Psihiatrija - medicīnas nozare, kas specializējas pataloģiskos psiholoģiskajos gadījumos un rīcībā, neinteresējas par normālstāvokli.
Psihoterapija - katra procedūra, kam ir efekts uz psiholoģisko, emocionālo stāvokli.
Psihoanalītiķis - klīnisks psihologs ar speciālu izglītību.
Psiholoģisko pētījumu veidi
laboratorijas pētījumi - vide tiek kontrolēta, ņem vērā visus cēloņus, kas var iespaidot cilvēka uzvedību,
lauka pētījumi - reāli dzīves apstākļi, kur nav iespējams ņemt vērā visus apstākļus, šie pētījumi ir dabiskāki, bet ar mazāku ticamību.
Pētījumu metodes
Eksperiments - ideālā pētījumu metode, kurā neatkarīgo mainīgo (cēloni) izmaina, lai novērotu, kādu iespaidu tas atstās uz atkarīgo mainīgo (sekas). Atkarīgo mainīgo mēra, lai noteiktu cita mainīgā izmaiņu ietekmi.
Kontroles grupa - viena grupa tiek pakļauta kāda cēloņa ietekmei, otra (max līdzīga) - netiek, abas grupas salīdzina.
Dabiskā novērošana - dažkārt nav iespējams veikt eksperimentu (ētiski vai praktiski iemesli), tad cilvēka uzvedība tiek tikai novērota.
Korelāciju metode (sakarību meklēšana) - ar šīs metodes palīdzību tiek noteikta attiecību pakāpe starp diviem mainīgajiem. Nemeklē cēloņus! Korelācijas pakāpi nosaka ar matemātiska skaitļa palīdzību robežās no +1 līdz -1.
Anketēšana - pētījuma dalībnieki tiek iztaujāti par viņu uzvedību. Metode ir relatīvi lēta (tikai ne studentiem, kam pašiem jāmaksā par anketu kopēšanu!), dod daudz info, pētījuma veicējam ir rīcības brīvība laikā, taču ir grūti kontrolēt atbilžu patiesumu, jo pastāv sociālais spiediens un vēlamība.
Case study (atsevišķu gadījumu pētīšana) - viena vai vairāku cilvēku pamatīga, vispusīga izpēte, saistībā ar aktuālo jautājumu. Klīniskajā psiholoģijā bieži lietota metode, var būt cēlonis hipotēzes izvirzīšanai.
Vispārināšana - pētījuma veicēji balstās uz pieņēmumu, ka visi cilvēki ir līdzīgi, veido izlasi (ar domu, ka daļā prezentē veselumu). Pastāv risks, ka izlase ir neveiksmīga, vienveidīga un neatspoguļo vispārējo situāciju.…