Secinājumi
Viņa galvenais darbs „Lielā didaktika” tiek uzskatīta par pirmo pedagoģijas zinātnes grāmatu. Komenskis sarakstīja arī pasaulei pirmo pirmsskolas vecuma bērnu audzināšanas grāmatu – „Mātes skola”. Visus Komenska pedagoģiskajos darbos, bet sevišķi viņa darbā „Lielā didaktika” vijas cauri doma, ka pareizai audzināšanai visnotaļ jāatbilst dabai. Komenskis uzskatīja, ka cilvēks ir dabas daļa un kā daļa pakļaujas tās galvenajiem vispārīgajiem likumiem, kas ir spēkā kā augu un dzīvnieku pasaulei, tā arī attiecībā uz cilvēku.
„Lielajā didaktikā” viņš izsaka domu, ka cilvēks bez audzināšanas pārvēršas tikai par zvēru. Šai audzināšanai jānotiek bērna attīstības agrīnā vecuma periodā, jo vēlāk tai ir maza nozīme. Komenskis, pamatodamies uz cilvēka dabu iedala jaunās paaudzes dzīvi četros vecuma periodod, pa 6 gadi katrā.
Pēc viņa domām izglītība ir visas audzināšanas pamats, jo audzināšana sevī ietver mācīšanu vai izglītību, tikumību un dievbijību. Komenskis uzskatīja, ka svarīgākais izglītībā ir kārtības princips – visam ir savas laiks un vieta. Vispirms bērnam iemācīt lietas un tikai pēc tam, kad viņš to ir pats iepzinis nosaukt tā nosaukumu. Atziņas ceļš ved no uztveres uz atcerēšanos, tad uz izpratni tad uz patstāvīgu spriedumu. Vēlāk jau seko pamatīgs darbs.
Mācību vai izglītības augstākais audzināšanas mērķis nav tikai didaktisko noteikumu apguve. Komenskim tas ir sagatavošanās – tikumībai un dievbijībai.
…