Atziņas, kam es piekrītu
1. „Audzināšanas rezultātā jāpanāk, lai katrs cilvēks 1) zinātu visas lietas, 2) valdītu pār lietām un sevi pašu, 3) tiektos uz Dievu kā visu lietu avotu”(13lpp.)
Audzināšana ir komplekss process, kā rezultātā ir jāpanāk, lai cilvēks gan iegūtu zināšanas, gan iemācītos atbildēt par lietām, ko viņš dara, gan arī tiektos uz Dievu un būtu pateicīgs Dievam par visām labām lietām, kā arī par grūtībām, ar ko tas saskaras dzīvē.
2. „...skolotājs, tāpat kā ārsts, ir palīgs dabai, nevis tās pavēlnieks” (15lpp.)
Ir svarīgi saprast, ka skolotājs nespēj mainīt lietas, viņš tikai spēj veikt darbības, kas lietām var palīdzēt mainīties. Skolotājs nevar pavēlēt bērna raksturam vai attieksmei mainīties, skolotājs var tikai palīdzēt bērnam attīstīties un mainīties.
3. „...mācībām jānoris pakāpeniski, pārejot no vieglākā uz grūtāko, no tuvā un pazīstamā uz attālāko un svešāko, no vispārīgā uz atsevišķo, no vienkāršā uz sarežģīto un, ka ļoti svarīgi ir ievērot, lai iepriekšējais sagatavotu ceļu turpmākam” (17lpp.)
Šis princis ir ļoti pazīstams un aktuāls mūsdienu izglītības sistēmā, mācības notiek pakāpeniski- mācību sarežģītības līmenis pieaug ar katru mācību gadu. Pirmā klasē bērns iemācās skaitļus un ļoti vienkāršas darbības ar tiem, bet jau vidusskolā viņš ir spējīgs izpildīt sarežģītus logaritmus.
4. „.. cilvēka tikumību raksturo četri tikumi: gudrība, mērenība, vīrišķība un taisnīgums”(18lpp)
Cilvēka tikumība ir svarīgs aspekts, lai cilvēks spētu sasniegt saskaņu ar apkārtējo sabiedrību. Tikumība sevī ietver gudrību un sapratni par lietām, mērenību- spēju apzināties lietu mēru, vīrišķību jeb spēju risināt problēmas un taisnīgumu attieksmē pret sevi un līdzcilvēkiem.
…