Tēma - 2
Cilvēks un viņa individualitāte
Stundas iespējamais nosaukums: Es – tas esmu es, vienreizējs un unikāls.
Stundu, kas veltīta šai tēmai, varētu sākt ar fantāziju par tēmu – ko es atbildētu citplanētietim, ja viņš man jautātu – kas tu esi, kāds tu esi? Kas es esmu? Šis jautājums liekas ļoti vienkāršs, bet skolotājs ierosina klasi diskutēt, vai atbildēt tiešām ir tik vienkārši, kā tas liekas sākumā. Skolēnus varētu ierosināt diskusiju virzīt divos virzienos:
Pirmais – atbildi dot, nosaucot tikai savas dzimšanas apliecības vai pases datus. Un, ja skolēns par šiem dokumentiem ir maz informēts, tad būtu nepieciešams ar tiem tuvāk iepazīties tieši šajā stundā (uzdevums uz nākošo stundu – atnest dzimšanas vai pases kopiju).
Otrais – atbildēt jau dziļāk: mēs katrs esam biosociāla būtne, mūsu būtību nosaka sabiedrības attīstības pakāpe, sabiedrisko attiecību pārmaiņas. Mēs spējam domāt, just, pārdzīvot. Visas savas vajadzības mēs varam sakārtot piecu līmeņu piramīdā, liekot zemākajā stāvā fizioloģiskās vajadzības, bet augstākajā – vajadzības apliecināt sevi (uzdevums uz nākošo stundu – uzzīmēt A. Maslova vajadzību piramīdu).
Jautājuma otrā daļa – kāds es esmu? Ar skolēniem skolotājs pārrunā, ka atbildi uz šo jautājumu ir vieglāk uzrakstīt nekā pateikt skaļi vārdos. Piedāvāsim skolēniem savas domas, savu izjūtu gammu attēlot ar krāsām – kāds es esmu, kāds ir mans izskats, kāds ir mans raksturs? …