Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
12,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:637441
 
Author:
Evaluation:
Published: 27.03.2006.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Pirmo reizi vārds „renesanse” parādās XVI gs. Arhitekta, gleznotāja un mākslas teorētiķa Vazari mākslinieku biogrāfijās. Vazari ar vārdu „rinascimento” (t. i., renesanse) saprata antīkās kultūras atdzimšanu XV gs. Itālijā pēc drūmā viduslaiku kultūras posma. Vēlāk šis jēdziens ieguva plašāku saturu. Jaunā kultūra, kas ierosmes smēlās senajā antīkajā pasaulē, bija pilsētnieku kultūra. Tā izauga pilsētu cīņā ar feodāļiem un baznīcas kundzību un svinēja visspožāko uzvaru Eiropā XV – XVI gs. Kā saka F. Engelss: „Tas bijis vislielākais progresīvais apvērsums, kādu vien līdz tam cilvēce bija piedzīvojusi, laikmets, kam bija vajadzīgi titāni un kas radīja titānus pēc sava domāšanas spēka, dedzības un rakstura, pēc savas daudzpusības un zināšanām. ”
Dažādās Eiropas zemēs renesanse attīstījās dažādos laikos un tai bija savas specifiskas īpatnības, ko nosacīja zemes sociālie un vēsturiskie apstākļi.
Visagrāk renesanse attīstījās Itālijā. Nozīmīgi bija arī tas, ka Itālija bija tā zeme, kur seno romiešu mākslas pieminekļi bija sastopami gandrīz ik uz soļa. XIII. gs. otrajā pusē Itālijā sāka parādīties pirmie mākslas darbi ar jaunām iezīmēm, tāpēc XIII un XIV gs. Dēvē par renesanses sagatavošanas laiku, t.i. protorenesansi. XV gs. Tiek saukts par agrīno renesansi. Renesanse uzsita sevišķi augstu vilni XVI. gs., ko mēdz dēvēt par dižrenesansi.
XIII gs. Beigās vadošo lomu mākslā pārņēma glezniecība. Glezniecības meistari tajā laikā bija stiprā bizantiešu mākslas ietekmē. Baznīcu sienas rotāja plakanie, sastingušie tēli, bargas, nesmaidīgas madonnas, kuras varēja tikai pielūgt.
Aplūkojot 600 vadošās mākslinieku elites personības – gleznotājus, arhitektus, tēlniekus, mūziķus, rakstniekus u.c. – nākas konstatēt, ka tikai trīs no tām ir sievietes, kas turklāt visas parādās laikmeta beigās un ir dzejnieces.
No Toskānas cēlušies 26% elites pārstāvju; Venēcijas–23%.
Toskānā no 157 elites piederošajiem cilvēkiem 95 nodarbojas ar tēlotāj mākslu (60%), Venēcijā ar to nodarbojās 75 cilvēki. Īpaši uzkrītošs ir mazais Romas devums: tur bija dzimuši tikai četri mākslinieki un rakstnieki. Māksliniekiem, kas gleznoja lielas gleznas, bija ļoti daudz palīgu: Bellīni sava garā mūža laikā izmantoja sešpadsmit palīgu pakalpojumus. Mikelandželo palīdzēja kvalificēti meistari un zēni, kas berza krāsas un darināja apmetumu. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −7,27 €
Work pack Nr. 1118498
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register