Pieprasījuma un piedāvājuma elastība
Pieprasījums ir elastīgs, ja dotās procentuālās cenas izmaiņas izraisa lielākas procentuālās pieprasījuma izmaiņas. Piemēram, cena samazinās par 2%, bet pieprasījums pieaug par 4%.
Pieprasījuma elastības faktori:
Aizstājamība. Jo vairāk tirgū ir pieejami attiecīgā produkta aizstājēji, jo pieprasījums pēc šī produkta ir elastīgāks.
Pirmās nepieciešamības preces (parasti in neelastīgs) un luksusa priekšmeti (parasti ir elastīgs).
Laika faktors. Jo lielāks ir laika posms lēmuma pieņemšanai, jo produkta pieprasījums ir elastīgāks.
Veidi:
Ienākuma elastība – atkarīga no pircēju ienākumiem.
Kritiska elastība - vienas preces pieprasījuma elastību atkarīgā no kādas citas preces cenas izmaiņām.
Piedāvājuma elastība ir piedāvājuma reakcijas mērs atkarībā no cenas izmaiņām. Ar to uzņēmējam ir jārēķinās, izstrādājot firmas īstermiņa un ilgtermiņa stratēģiju. Svarīgs faktors, kas ietekmē to ir laiks, kāds ir ražotāja rīcībā,lai reaģētu uz produktu cenas izmaiņām. Jo ražotājam ir vairāk laika, lai piemērotos cenas izmaiņām, jo vairāk mainīsies ražošanas apjoms un jo elastīgāks ir piedāvājums. Jo īsāks laiks, jo neelastīgāks ir piedāvājums. …