Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
7,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:684838
 
Author:
Evaluation:
Published: 22.01.2019.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Time period viewed: 2011 - 2015 years
Extract

Tīrais” monopols:
• Viens preču ražotājs;
• Daudz pircēju;
• Prece nav aizvietojama;
• Monopolists brīvi maina cenu;
• Ieejas barjeras.

Regulējamais monopols
• Valsts ietekme sabiedrības interesēs:
o Tiešā regulēšana –nosaka cenu “griestus”; izskata cenu kāpuma pamatotību; nosaka P=ATC;
o Netiešā – nodokļu politika -peļņas aplikšana ar papildus nodokli

Monopola veidi, monopolvara:
• Slēgtais monopols- dažādiem paņēmieniem ierobežo jaunu uzņēmumu ienākšanu (patenti)
• Atklātais monopols-var ienākt jebkurš ar tuvu aizvietojamām lietām
• Dabiskais monopols- Latvijas Gāze, Meži.., lielākoties valsts atbalsts. Jo vairāk pakalpojumu, jo zemākas cenas. Sadaloties zaudē tirgus daļu un lai noturētu peļņu paaugstina cenas.
• Mākslīgais monopols:
o Kartelis- vienu nozaru uzņēmumu horizontāla apvienošana. Kopā vienojas par ražošanas apjomiem, cenām, standartiem. Dalībnieki saglabā patstāvību.
o Sindikāts- karteļtipa apvienība, kas uzņemas visus ar komerciālo darbību saistītos jautājumus (pirkšanu- pārdošanu). Dalībnieki saglabā pastāvību tikai preces ražošanā, bet zaudēt komerciālo pastāvību.
o Trests- apvienība ar kopēju īpašumu, preču un ražošanas realizāciju. Var veidot vienas nozares uzņēmumi un tie, kas pārstrādā izejvielas.
o Koncerns- AS, sastāv no vairākiem tiesiski pastāvīgiem uzņēmumiem un to kontrolē mātes uzņēmums. Vienots finanšu centrs, augsti kapitāla ieguldījumi.
• Valsts monopols;
• Tehniskā progresa monopols- rada jaunas tehnoloģijas un pieder tikai uzņēmumam
• Dabas resursu monopols- vienai valstij konkrēti resursi, ar kuriem apgādā citas valstis

Holdingi:
• ir akciju sabiedrība, kura savu kapitālu izmanto pārsvarā citu sabiedrību akciju ieguvei;
• holdingu veido – mātesuzņēmums un meitasuzņēmumi

Cenu diferencēšana- Prakse, kad doto preci pārdod par dažādām cenām, kas nav saistīts ar atšķirīgām ražošanas izmaksām un preces kvalitāti (vilciena biļetes daudzbērnu ģimenēm, centrā viss dārgāks)

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register