Pārtikas produktu vispirms novērtē pēc ārējā izskata. Ārējo izskatu maina tādas pārtikas piedevas kā krāsvielas, krāsas stabilizētāji, glazētājvielas.
Krāsvielas
Produktus krāsoja jau senos laikos, izmantojot augu lapas, saknes, ziedus vai to ekstraktus. Pārtikas produkti bieži tiek iekrāsoti, lai tā padarītu tos vizuāli pievilcīgakus. Piemēram var minēt kaviāra aizstājējus, laša aizstājējus, konfektes, sintētisko saldējumu, pudiņus, dražejas, siera miziņas. Krāsa ne tikai piesaista uzmanību noteiktam produktam, bet ar krāsu parasti asociējas priekšstati arī par citām sensorām īpašībām (garšu, aromātu), un kvalitāti kopumā. Produkta krāsai, tā ārējai pievilcībai ir liela nozīme sekmīgas tirdzneicības veicinašanā. Mūsdienās tehnoloģisko procesu rezultātā pārtikas produkti bieži vien maina vai zaudē savu dabisko krāsu, iegūstot pat nepievilcīgu izskatu. Taču patērētāji, pērkot pārtiku vēlas, lai tā būtu kārdinoša, apetīti raisoša. Ēdot šādus produktus, tiek uzlabots gremošanas process un iegūts lielāks apmierinājums.
Produktu krāsošanai ir vairāki mērķi:
Pastiprinat esošo krāsu, ja tā nav pietiekami intensīva;
Nodrosināt produkta krāsas viendabīgumu ( piemēram, mazināt sezonas ietekmi);
Novērtēt pārstrādes procesu un uzglabāšanas ietekmi uz produkta krāsu ( temperatūras, pH un citu faktoru maiņas rezultātā);
Radīt noteiktu krāsu produktiem, lai dažādotu to izskatu un padarītu tos vizuāli pievilcīgakus.
Krāsvielas nedrīks lietot, lai maskētu produkta bojāšanos, slēptu receptūras vai tehnaloģisko procesu neievērošanu.
Pārtika, kas speciāli paredzēta zīdaiņiem (bērniem līdz viena gada vecumam) un maziem bērniem ( no viena līdz triju gadu vecumam), nedrīkst saturēt krāsvielas.…