Definīcijas
Prece - viss, kas var apmierināt vajadzības un prasības un tiek piedāvāts tirgū ar mērķi piesaistīt uzmanību, iegādāties, izmantot vai patērēt
Pakalpojums nav prece vai taustāma lieta, bet gan darbība, kas ir ārpus cilvēka maņām un kuras rezultātā mēs neko negūstam savā īpašumā
Patērētāja uzvedības modelis produkta tirgū ietver:
v izvēlētā produkta tirgus vispārēju raksturojumu;
v patērētāju uzvedību ietekmējošos faktorus;
v pirkšanas lēmums pieņemšanu;
v produktu tirgus segmentāciju
v rekomendācijas
Patērētāja lēmumi
Patērētāji katru dienu pieņem dažādus lēmumus, tādēļ tirgus pētnieki tiecas noskaidrot atbildes uz sekojošiem jautājumiem:
¨Ko pērk tirgū?
¨Kāpēc pērk?
¨Kas pērk?
¨Kā pērk?
¨Kad pērk?
¨Kur pērk?
Patērētāju uzvedību ietekmējošie faktori
1. Ekonomiskie - darba alga, ienākumu līmenis, cenu līmenis
2. Sociālie - piederība formālam sociālam slānim; piederība neformālai sociālai grupai, darba nodrošinājums, ģimenes stāvoklis, statuss sabiedrībā
3. Kultūras - kultūras līmenis, izglītības līmenis, tautība, reliģija
4. Personiskie - vecums, dzīves cikla posms, profesija, dzīvesveids, rakstura īpatnības, pašapziņa
5. Psiholoģiskie - motivējums, uztvere, apgūšana, pārliecība, nostāja, ieradumi