Viens no mikroekonomikas svarīgākajiem uzdevumiem ir pircēju un pārdevēju rīcības motivācijas noteikšana.1 Kā pirmo analizēsim pircēju rīcību - pieprasījumu.
Pieprasījums ir pircēja vēlme un spēja par noteiktu cenu iegādāties konkrētas preces noteiktu daudzumu noteiktā laikā un noteiktā vietā. Cilvēku vēlēšanās iegādāties kādas preces vai pakalpojumus nosaka vairāki apstākļi, piemēra, cena, radniecīgo preču cenas, gaume, u.c. Šos faktorus var iedalīt cenas un ārpuscenas faktoros. Pieprasījuma likums izskaidro kā preces pieprasīto daudzumu ietekmē cenas izmaiņas - Pieprasījuma likums - par zemāku cenu patērētāji grib un spēj nopirkt lielāku preces daudzumu, ja pārējie nosacījumi paliek nemainīgi. To uzskatamāk var attēlot grafiski:
kur P – vienas vienības cena;
Q – pieprasījuma daudzums;
D – pieprasījuma līkne.
Tātad pieprasījuma līkne izsaka sakarību starp visām iespējamām preces cenas un pieprasītās preces daudzuma iespējām, pārējiem noteikumiem paliekot nemainīgiem.…