Jebkurā tirgū centrālā problēma ir cenu veidošanās. Ekonomiskas literatūrā cena tiek definēta dažādi. Vieni autori uzskata, ka cena ir reču un pakalpojumu vērtīguma novērtējums naudā. Citi — ka cena ir pircēju un pārdevēju attiecība, kam ir kvantitatīva noteiktība.
Cena tirgū pilda noteiktas funkcijas, labi funkcionējošā tirgū cenās ir ietverta visa nepieciešamā informācija. Tās informē patērētāju par to, cik naudas viņam ir nepieciešams, lai iegādātos kādu preci vai pakalpojumu. Savukārt ražotāju cenas informē par iespējamām resursu iegādes izmaksām. Cenas informē ražotāju arī par patērētāju gatavību maksāt par piegādātajām precēm. Cenas motivē ražotāju un patērētāju rīcību tirgū. Cenai pazemoties, mainās arī patērētāju un ražotāju rīcība tirgū. Ar cenas starpniecību ir iespējams ierobežot reto resursu patēriņu. Vairumam preču un pakalpojumu cenas nosaka pieprasījums, piedāvājurns un konkurence.…