19. gadsimta astoņdesmito gadu otrajā pusē, kad par impresionismu un tā mākslinieku izmantotajiem paņēmieniem sāka interesēties arī citās valstīs, pašā Francijā gleznotāji sāka zaudēt interesi par to. Pieauga neapmierinātība ar impresionisma glezniecībai raksturīgo visu tēloto objektu pakļaušanu gaismas un atmosfēras noskaņai, un vairāki impresionisma izstāžu dalībnieki (K. Pisaro, P. Gogēns, P. Sezans, Ž. Serā) sāka pievērsties pārdomātām kompozīcijām un stingrām līnijām, taču tas nebūt nenozīmēja atgriešanos pie klasicisma principiem. Glezniecības impresionistisko raksturu nolieguši, viņi tomēr saglabāja daļu no tā sasniegumiem. Jaunā virziena mākslinieki turpināja atzīt krāsu par galveno mākslinieciskās izteiksmes līdzekli, bet neļāva vairs gaismai dominēt pār krāsām, laupot tām spilgtumu un formām - noteiktību. Līdz ar to radās arī cita pieeja glezniecības uzdevumiem. Ja impresionisti tiecās pēc gaismas un atmosfēras radītiem efektiem, kā arī pēc mirkļa kustību fiksācijas, tad viņu pēctečiem svarīgākas bija stabilas, noteiktas kvalitātes gan dabā, gan cilvēkos. Šo jauno mākslas virzienu, kas no 19 gs. astoņdesmito gadu beigām līdz aptuveni 1905. gadam dominēja franču un visas Rietumeiropas mākslā, pieņemts apzīmēt ar nosacītu terminu – postimpresionisms.
Par postimpresionistiem XIX gadsimta beigu māksliniekus pirmais nosauca angļu mākslas kritiķis Rodžers Frajs, kas organizēja divas to izstādes Londonā 1910. un 1912. gadā. R. Fraja izvirzītais postimpresionisma jēdziens gan bija plašāks nekā mūsdienās lietotais, jo viņa organizētajās izstādēs tika eksponēti arī fovistu un kubistu darbi, tomēr arī mūsu dienās tas nav vispārpieņemts un noteikts. Mūsdienās pieņemts ar jēdzienu “postimpresionisms” apzīmēt franču skolas ietvaros izveidojušās jaunās mākslas parādības, galvenokārt glezniecību un grafiku, kas sekoja impresionismam. Kā gadsimtu mijas mākslas virziens, postimpresionisms ir cieši saistīts arī ar simbolismu un jūgendstilu – virzieniem, kas attīstījās tajā pašā laikā un kurus arī var uzskatīt, vismaz daļēji, kā impresionisma noliegumu. …