Izrāde “Bītlu jaunais albums”
Režisors Alvis Hermanis, sadarbībā ar Jaunā Rīgas teātra aktieru kursa, ir radījis izrādi, prognozējot mākslīgā intelekta nozīmi cilvēces tuvākajā nākotnē. Ņemot vērā strauji augošo tehnoloģiju līmeni, kā arī to lomu mūsu ikdienas dzīvē, vēlējos redzēt uzvedumu, lai iepazītos arī ar citiem viedokļiem par šo jautājumu.
Sižets izklāsta par diviem jauniem cilvēkiem, Sofiju un Aleksu, kuri lugas gaitā kļūst par pāri, un abiem piederošo robotu Ādamu, ar kuru vēlāk faktiski izveidojas īpatnējs mīlas trijstūris. Pāra dzīve ir pavisam tālu no standarta, jo tajā gandrīz katrā solī ir inkorporēts viens no pirmajiem robotiem ar mākslīgo intelektu. Viss turpina ritēt vienmērīgi līdz brīdim, kad Ādams sāk sevi personificēt, izejot ārpus kontroles un sākot pieņemt patstāvīgus lēmumus, tādējādi izraisot bezprecedenta situācijas pārim.
Skatuves izkārtojums bija iekārtots minimālisma stilā, visas mēbeles, t.i., gulta, dīvāns, krēsli, galdi un virtuves mēbeles, izvietotas gar skatuves baltajām sienām. Šāds izkārtojums rada brīvu laukumu skatuves priekšā, kā arī izceļ aktierus uz vienmuļā un bezpersoniskā fona, tādējādi liekot skatītājam biežāk vērst acis tieši uz topošo aktieru pusi, tiem atrodoties pašā centrā. Neparasts šķita arī tēlu sadalījums, kad galveno jauniešu pāri tēlo vairāki studenti, ik pa ainai mainoties, turpretim Ādama atveidotājs netiek variēts. Šāds paņēmiens dod iespēju iekļaut vairāk kursa studentu un tajā pašā laikā noturēt fokusu uz centrālo tēlu, kas ir kā melnā avs uz pārējo fona. Izrādes izskaņā Alekss un Sofija, nespēdami vairs kontrolēt Ādamu savam labumam, kā, piemēram, naudas iegūšanai caur valodas valūtām, ir spiesti nogalināt viņu jeb izraisīt piespiedu izslēgšanu.
…