1.Kas ir nozīme? Nozīmes objektīvās un kognitīvās definīcijas.
Homonīmija un polisēmija.
2. Nozīmes un valodas attiecības. Jautājums par pamatnozīmi, objektīvo
nozīmi. Semantiskās autonomijas tēze.
3. Nenoteiktības problēma semantikā. Aptuvenība, ambigvitāte,
metafora, metonīmija u.c.
4. Strukturālās semantikas (vispārējs raksturojums), dekompozīcijas
semantikas. Arbitraritātes tēze.
5. Frēges tradīcija semantikā, pamatnošķīrumi (jēga, nozīme,
priekšstats utt.) Kompozicionalitātes princips.
6. Formālās semantikas (modeļteorētiskā semantika, iespējamo pasauļu
semantika - vispārējs raksturojums).
7. Ikdienas valodas filozofija un runas aktu teorija (Ordinary
Language Philosophy, Speech Acts Theory), H.P. Graisa izpratne par
implikatūrām. Presuppozīcijas.
8 Procedurālās semantikas (T. Vinograds u.c.), situāciju semantika
(semantika un informācija) - vispārējs raksturojums.
9. Kognitīvi orientētās semantikas. Prototipu semantika (E. Roša).
1) Nozīme- tā rodas konkrētās situācijās. Vārdiem tiešām ir pamatnozīme.(profesors, kaimiņš, utt.) nav iespējams piešķirt atsevišķu nozīmi, jo, piem., degunu nav iespējams skaidrot bez sejas, vai elpošanas sistēmas. Nozīmes piešķiršana sākas pirms verbalizācijas, jo tā sākas uztverē.
Objektīvā semantika – nozīme ir objekts un tas ir objektīvs. Nozīme ir abstrakta un no subjekta neatkarīga; sistēmas, struktūras daļa, elements. ( matemātiskā semantika- ideāls ir formāls, eksaktums, matematizējamība, formalizējamība. )
Kognitīvā semantika – nozīme atrodas mūsu galvā/ mentālā aktivitāte. No mums ir atkarīga vārdu nozīme. Atvēta semantika- atzinumi no citām zin. par valodu un semantisko artikulāciju ( psiholoģiskā semantika)
Homonīmija- vārdiem vairākas nozīmes, bet tās nav saistītas (mīkla, zāle).
1. Reti sastopamas
2. Vārdu nozīme ir 2, ne vairāk.
Polisēmija- vārdiem vairākas nozīmes, bet tās ir saistītas savstarpēji ( raxts- avīze, zīmju raxts, ass)
1. Ikdienā valodā ir daudz un gandrīz katrs
2. Vairākas vārdu nozīmes, vairāk par 2
=>semantiskā radniecība, kad sakārtojam mūsu pieredzi.
…