Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:443525
 
Evaluation:
Published: 13.05.2011.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 5 units
References: Used
Extract

Skolēna morālā attīstība skolā.
Skolas gaitas uzsākot, bērniem lielākoties jau ir izveidojusies t. s. “ iekšējā pozīcija” – noteiktas attieksmes pret sevi, pret citiem un pasauli kopumā. Bērna apziņā veidojas morāles un tikumisko normu sistēma, kuru bērns cenšas izpildīt.
Skolas sākumā ar morāli bērns saprot mācīšanos, pareizi uzvesties sabiedrībā, būt patiesam, rūpēties par dzīvniekiem, būt pieklājīgam. Vecākajās klasēs skolēns iemācās arī veidot morālos spriedumus uz jau izveidotajiem morāles priekšstatiem.
H. Gudjons savā grāmatā “Pedagoģijas pamatatziņas” raksta, ka amerikānis Lavrenss Kolbergs skolēna morāles attīstībā izdalīja trīs stadijas, katru no tām, savukārt, sadalīja divās pakāpēs. Tātad pavisam kopā tās ir sešas pakāpes:
I – orientēšanās uz sodu un paklausību – bērna izturēšanos nosaka autoritatīvās personas, kā arī viņu sods un uzslavas;
II – biedriskuma un taisnīgas sadales mēraukla ir personisakās vajadzības nevis lojalitātes vai taisnīguma princips;
III – konvencionāla līmeņa sākums ar tendenci saglabāt svarīgas sociālās attiecības – vērojama pielāgošanās stereotipiem vai vairākuma viedoklim;
IV – notiek pievēršanās tādām plašām sistēmām kā valsts un reliģija;
V – orientēta uz sabiedrības līgumu, kuru dalībnieki var principiāli iztirzāt, svarīgi ir saprātīgi apsvērumi;
VI – empīriski reti sastopama – parāda centienus rast vispārīgus, abstrktus ētiskos principus.
Autors raksta: “Iztirzājot šo pakāpju secību, nav jāsaprot, ka visi cilvēki tās sasniedz. Nav arī teikts, ka pastāv precīza pakāpju atbilstība noteiktam vecumam un attīstība ir nemainīga.”( 2., 140.)

Secinājumi.
No darbā aplūkojamām dažādu autoru atziņām par skolēna attīstību, varu secināt, ka liela nozīme ir ģimenei un vecākiem, bet vēl nozīmīgāku lomu skolēna attīstībā ieņem skolotājs vai klases audzinātājs, kurš, kļūstot par autoritāti, iemāca skolēnam sociālās, kognitīvās un morālās attīstības pamatus. Vēlāk izšķiroša loma ir sabiedrībai un vienaudžiem. Iegūto informāciju noteikti varēšu izmantot arī turpmākajā studiju procesā un strādājot pedagoģiskajā darbā.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,48 €
Work pack Nr. 1314670
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register