Sociālās vides raksturojums
"Liela loma skolēna individuālās personības attīstībā ir mācību iestādei, kurā pedagoģiskā procesa dalībnieki ir bērni, pedagogi un vecāki. Mācību iestāde ir sarežģīta sistēma, kuras labklājība ir atkarīga no katra komponenta saliedētas sadarbības, no plānošanas procesa atbilstības un nosacītības attīstībai, no skaidras un mērķtiecīgas izglītības iestādes stratēģijas izpratnes." (1, 7.lpp.)
Sociālo vidi klasē nosaka dažādi komponenti – skolēnu komunikatīvās, sadarbības prasmes, patstāvība, plānošanas māka, radošums, atbalsts un palīdzības sniegšana citiem, taisnīgums, līdztiesība, prieks un pozitīvas emocijas, draudzīgas attiecības un paškontrole. Skolotājam, protams, ir pieejami dažādi paņēmiemi, kā veidot sociālo vidi klasē pozitīvāku, drošāku un radošāku, tomēr šeit vēlos pastāstīt par saviem novērojumiem skolas vidē starp audzēkņiem.
Vērojot skolēnus un pildot novērošanas protokolus (skat. Pielikums Nr.1), ievēroju dažādus sīkumus un attiecību nianses. Kopumā varu teikt, ka manis novērotā klase ir ļoti draudzīga, atbalsta cits citu, bet reizēm mēdz arī paņirgāties, aprunāt aiz muguras vai neizpalīdzēt. Klasē ir 20 skolēnu, no kuriem tikai 2 ir puiši. Bieži vien stundās novēroju, ka jaunieši neprot valdīt savas emocijas, skaļi smejas, lamājas, izmantojot nepiemērotus, skolā neatļautus vārdus, apsaukājas cits uz citu, kā arī nekorekti izsaka kritiku. Ievēroju arī to, ka skolēni nekad nekavē stundu sākumus, vienmēr ir paņēmuši līdz vajadzīgos resursus un ļoti aktīvi strādā grupu darbos, kas vēlreiz liecina par draudzīgu un pozitīvu sociālo vidi. Rakstot kontroldarbus, skolēni strādā patstāvīgi, nejautājot blakussēdošajam vai citiem klases biedriem. Klasē ļoti bieži valda smiekli un čalošana, kas liecina par pozitīvu gaisotni. Sākoties stundai, nereti tā ir problēma, jo, lai arī jaunieši mācās jau 12.klasē, bieži vien varēja novērot dažādas disciplīnas problēmas.
…