Mehāniskajā stūres iekārtā starp stūres un ratu un vadriteņiem pastāv kinemātiska saite, kurā ietilpst stūres rata vārpsta, stūres mehānisms (reduktors) un stiepņu – sviru sistēma (stūres pārvads), kas savieno stūres mehānisma izejas vārpstu ar vadriteņiem.
Stūres mehānisma (reduktora) funkcija ir pārvērst stūres rata griezes kustību stūres sviras svārstveida kustībā un palielina nelielo spēku, ko vadītājs pieliek stūres ratam, līdz spēkam, kāds nepieciešams riteņu pagriešanai. Spēks palielinās atbilstoši stūres mehānisma pārnesumskaitlim, kas riteņtraktoriem ir no 12 līdz 26, bet automobiļiem – no 15 līdz 41. Stūres mehānisma pārnesumskaitli aprēķina, attiecinot stūres rata pagrieziena leņķi pret stūres sviras pagrieziena leņķi.
Plašāk izmantotie stūres mehānismu tipi ir:
Gliemežmehānisms(globoidāls gliemezis un rullītis), piemēram, ГАЗ – 53-12, ГАЗ – 3201, АЗЛК-2140, ВАЗ – 2105, ВАЗ – 2121
Gliemežreduktors (cilindrisks gliemezis un zobsektors), piemēram, МТЗ – 50, МТЗ – 80;
Konisko zobratu reduktors, piemēram, T – 16M.
Skrūves mehānisms (īpaša skrūve un uzgrieznis), piemēram, T – 25.
Zobstieņa mehānisms (cilindrisks zobrats un zobstienis), piemēram, ВАЗ – 2108, ВАЗ – 2109, АЗЛК-2141;
Kombinēts mehānisms, piemēram, skrūve – uzgrieznis – zobstienis – zobsektors. Šajā mehānismā iebūvē arī stūres hidropastirpinātāju, piemēram ЗИЛ – 130.…