Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:979628
 
Evaluation:
Published: 14.05.2007.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Latviešu profesionālā tēlniecība aizsākās tikai 19. gs. nogalē. To ievadīja Gustavs Šķilters(pievērsās portretam), Teodors Zaļkalns, Burkards Dzenis un Augusts Bija. Savas darbības sākumā viņi vēl dzīvoja un strādāja ārpus dzimtās Latvijas.
20. gs. sākumā latviešu tēlniecība pārsvarā pievērsās stājdarbiem- portretiem un figurālām kompozīcijām. Monumentāli izteiktākās formās, pielietojot diorītu un granītu, Pirmā pasaules kara laikā sāka strādāt T. Zaļkalns (“Stāvošā māmiņa”, 1915; “Sēdošā māmiņa”, 1916) un B. Dzenis (“Kurzemniece”, 1915).
Otrā gadu desmita beigās latviešu tēlniecībā ienāca Kārlis Zāle, kura daiļrade un izcilais monumentālais talants stipri ietekmēja latviešu monumentālās tēlniecības attīstību. Ievērojamākie šā laika darbi ir Raiņa kapa piemineklis, Brīvības piemineklis un Brāļu kapu ansamblis.
Kaut arī memoriāla tēma bija ļoti svarīga, tā, nebija vienīgā, ar ko nodarbojās tēlnieki. Vairāki ievērojami tēlnieki pievērsās portretam un plaši pieprasītajām dekoratīvajām kompozīcijām, kā arī mazo formu tēlniecībai. Mākslas akadēmijā jauno tēlnieku paaudzi skoloja profesori Konstantīns Rončevskis (1875-1935), Burkards Dzenis (1879-1966), jau nosauktie T. Zaļkalns, K. Zāle. Kopš 30. gadu otrās puses liela ietekme bija Kārļa Jansona (1896-1986) pedagoģiskajai darbībai. Jaunajiem māksliniekiem tika dota iespēja strādāt viņa darbnīcā “Siļķu” mājās pie Cēsīm.
Šajos divdesmit gados latviešu profesionālā māksla izveidojās par patstāvīgu un neatkarīgu, specifiski latvisku mākslu.
Kārlis Zāle. Profesionālo izglītību Zāle ieguva Kazaņas mākslas skolā, vēlāk devās uz Maskavu, kur strādāja Stepana Erzjas darbnīcā. 1915. gadā devās uz Petrogradu, kur iestājās Ķeizariskās mākslas veicināšanas biedrības skolā, bet 1917. gadā – Pēterburgas Mākslas akadēmijā (kā brīvklausītājs). 1921. gadā devās uz Berlīni, kur piedzīvoja ekspresionisma un – tēlniecībā – konstruktīviskma uzplaukumu. K.Zāles daiļrade neaprobežojās ar monumentālo tēlniecību. Gan savas darbības sākuma posmā, gan mūža nogalē viņš pievērsās arī stājskulptūrai (lielākoties portretiem un figurālām kompozīcijām). Vairums viņa mākslas tēlu ir vispārināti simboli- Dzimtene, Revolūcija, skumjas par tautas nestajiem upuriem.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,98 €
Work pack Nr. 1174000
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register