Pieprasījums raksturo patērētāja rīcību tirgū atkarībā no cenas. Piedāvājums – ražotāja rīcību tirgū atkarībā no cenas. Kaut gan abu šo subjektu intereses ir pretējas, tirgū notiek interešu saskaņošana, prece tiek pārdota par abām pusēm pieņemamu, izdevīgu cenu. Tā ir līdzsvara cena – pieprasījuma un piedāvājuma svārstību rezultātā radusies cena, preces vērtība. Preces cenas līdzsvarotājs tirgū ir konkurence. Līdzsvara cena veidojas un mainās dažādu faktoru ietekmē. Piemēram, tā samazinās, ja palielinās piedāvājums un palielinās, ja palielinās pieprasījums (abos gadījumos pārējiem faktoriem jāpaliek nemainīgiem).
Ja cena ir zemāka par līdzsvara cenu, veidojas pārpalikums, bet ja cena ir augstāka par tirgus līdzsvara cenu, rodas deficīts.
Tirgus līdzsvars neiestājas, ja:
Piedāvātās preces minimālā cena ir augstāka par mazāko cenu, ko patērētājs ir ar mieru maksāt;
Patērētāja rīcībā ir tik daudz attiecīgās preces, ka rodas piesātinājums.…