V. Bikse uzskata, ka pieprasījums raksturo patērētāja rīcību, bet piedāvājums raksturo ražotāju rīcību tirgū atkarībā no cenas, turpretim pircēji vēlas preces pirkt par zemāku cenu, bet ražotāji tās pārdod par augstāku. Pieprasījums un piedāvājums mainās, dažādu ārpuscenu faktoru ietekmē, līdz ar to, tirgus cena mainās. Ja pieprasījums palielinās, tad piedāvājums paliek nemainīgs, un tirgus cena pieaug. Ja tirgū tiek pārdota vienveidīga jeb standartizēta produkcija, piemēram, nafta vai akmeņogles, kuru ražo un piedāvā liels skaits uzņēmumu, neatkarīgi viens no otra, tad tas tiek darīts par līdzsvara cenu pilnīgās konkurences apstākļos. Ja kāds no pārdevējiem vēlētos paaugstināt cenu, tad šajā gadījumā tas neietekmē kopējo tirgus cenu. Tā kā mūsdienās jauktas ekonomikas apstākļos pastāv monopoli un oligopoli, tad pilnīga konkurence tirgū ir ierobežota.
Tirgus mehānisms nav spējīgs apmierināt visu cilvēku vēlmes, it īpaši tad, kad veidojas maznodrošināto slānis, līdz ar to, ekonomikas mehānisms izslēdz lielu daļu iedzīvotāju no ekonomiskās darbības.…