Aplūkojot un analizējot literatūru par socializācijas problēmām, var izdalīt sekojošas socializācijas teorijas:
1.Simboliskā interakcionisma teorija.
2.Sociālās iemācīšanās teorija.
3.Imitācija un identifikācija.
3. Imitācija un identifikācija.
H. Gudjona grāmatā “Pedagoģijas pamatatziņas” ir apskatīta struktūrfunkcionālā teorija. T. Pārsons (1902 – 1979) uzsver, ka ir bezgalīgi daudz sociāli darbojošos personu, tāpēc – kā ir iespējama sabiedriskā kārtība?
Viņš uzskata, ka d, īstenojot dinamiskais aspekts (funkcija) – sistēmas stabilitātes nodrošināšana (piem.: skola īsteno selekcijas funkciju, rūpējas par perspektīvu sociālo sadalīšanu, kvalifikācijas funkciju – noteiktu saturu un spēju apgūšanu, īstenojot leģimitātes funkciju – par to svarīgāko normu un vērtību nodošanu, kuras šo sabiedrību vispār “leģimitē”).
Pārsons izšķir dažādas sistēmas:
Ar cilvēka personības organisko sistēmu viņš saprot psiholoģijas pamatfunkcijas;
Psihiskās sistēmas uzdevums ir nodrošināt cilvēka stimulenerģijas sabiedriski akceptējamu virzību;…