Summaries, Notes
Humanities
Pedagogy
Valodas sistēmas nepietiekamas attīstības strukturālais p...-
Valodas sistēmas nepietiekamas attīstības strukturālais plāns
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
1. | FONĒTISKO TRAUCĒJUMU KOREKCIJA | |
1.1. | Artikulācijas aparāta sagatavošana pareizai skaņas izrunāšanai | |
1.1.1. | Vingrinājumi žoklim, aukslējām, vaigiem un sejas muskulatūrai | |
1.1.2. | Vingrinājumi lūpām un mēlei | |
1.1.3. | Elpošanas un pūšanas vingrinājumi | |
1.1.4. | Pirkstu muskulatūru attīstošie vingrinājumi | |
1.1.5. | Lielās motorikas vingrinājumi | |
1.2. | Izolētas skaņas mācīšana | |
1.3. | Skaņas nostiprināšana (zilbēs, vārdos, vārdu savienojumos, teikumos) | |
2. | FONEMĀTISKĀS UZTVERES ATTĪSTĪŠANA | |
2.1. | Izrunā jaucamo un aizstājamo skaņu diferencēšana | |
2.2. | Teikumu dalīšana vārdos (darbs ar plāksnītēm) | |
2.3. | Teikumu dalīšana vārdos, vārdu dalīšana zilbēs, skaņās (darbs ar plāksnītēm) | |
2.4. | Skaņas vietas noteikšana vārdā | |
2.5. | Skaņu skaita un secības noteikšana vārdā | |
2.6. | Latviešu valodas skaņas | |
2.6.1. | Patskaņi; garo, īso patskaņu diferencēšana | |
2.6.2. | Divskaņi, to diferencēšana | |
2.6.3. | Līdzskaņi; balsīgo, nebalsīgo līdzskaņu, ķ – č u.c. diferencēšana | |
2.7. | Darbs ar vārdiem paronīmiem | |
2.8. | Fonemātiskā sintēze | |
3. | LEKSISKO TRAUCĒJUMU NOVĒRŠANA | |
3.1. | Jaunu vārdu atvasināšana ar priedēkļu palīdzību | |
3.2. | Jaunu vārdu atvasināšana ar piedēkļu palīdzību | |
3.3. | Salikteņu veidošana | |
3.4. | Radniecīgo vārdu darināšana | |
3.5. | Darbs ar antonīmiem, sinonīmiem | |
3.6. | Vārdu krājuma papildināšana un precizēšana teikumā, atbildot uz jautājumiem | |
4. | GRAMATISKO TRAUCĒJUMU KOREKCIJA | |
4.1. | Nostiprina vārdu saistījumu teikumā, atbildot uz dažādiem jautājumiem | |
4.2. | Veidot teikumu, izmantojot balsta vārdu | |
4.3. | Jaunu teikumu veidošana, izmantojot vārdu savienojumus | |
4.4. | Veidot teikumus, izmantojot shēmas | |
4.5. | Darbs ar prievārdiem | |
4.6. | Veidot teikumus no vārdiem, kas doti vienskaitļa Nominatīvā un nenoteiksmē | |
4.7. | Veidot teikumus no deformēta teksta, uzmanību pievēršot vārdu kārtībai teikumā | |
4.8. | Papildināt teikumus ar izlaistajiem vārdiem | |
4.9. | Paplašināt vienkāršus nepaplašinātus teikumus | |
4.10. | Veidot saliktus teikumus no vienkāršiem paplašinātiem teikumiem | |
4.11. | Veidot stāstījuma teikumus jautājuma, izsaukuma teikumos un otrādi | |
5. | SAISTĪTAS RUNAS PILNVEIDOŠANA | |
5.1. | Pārrunas par tēmām “Gadalaiki”, “Mans draugs”, “Mana ģimene” u.c. | |
5.2. | Teikumu paplašināšana, saīsināšana, pārveidošana | |
5.3. | Darbs ar tekstu un plānu | |
5.4. | Vingrinājumi teksta paplašināšanā un saīsināšanā | |
5.5. | Izvērstu spriedumu, secinājumu mācīšana | |
5.6. | Pašvērtējuma un vērtējuma sekmēšana |
5.6.Pašvērtējuma un vērtējuma sekmēšana.
• Didaktiskās spēles savstarpējās sadarbības prasmju veicināšanai:
“Neredzīgais un pavadonis” – bērni tiek sadalīti vai sadalās pa pāriem. Viens no viņiem ir “neredzīgais”, un viņam tiek aizsietas acis, otrs ir pavadonis. Viņiem ir konkrēts uzdevums dots, kur ir jādodas, kas jāatrod un jāatnes. Pavadonis vada “neredzīgo” un palīdz tam iziet visu uzdevumu. Pēc tam viņi mainās vietām. Spēles beigās tiek pārrunāts kā kurš ir juties šajā spēlē.
“Klusie telefoni” – bērni sasēžas vienā rindā un spēles vadītājs blakussēdētājam klusām iečukst ausī kādu paša izvēlētu vārdu. Bērni tālāk viens otram šo vārdu čukst ausī, līdz pēdējam ir jāpasaka šis vārds skaļi. Spēles vadītājam ir jāapstiprina vai tas ir tas pats vārds. Ja nav, meklējam atpakaļ kurš ir sadzirdējis ko citu. Pēdējais, kurš pateicis vārdu pareizi, kļūst par spēles vadītāju un saka savu izvēlēto vārdu. Spēles beigās tiek izvērtēta spēles gaita un izdarīti secinājumi.
“Esi godīgs” – telpā ir novietoti krēsli, par vienu mazāk kā dalībnieku. Spēles vadītājs stāv apļa vidū un izsaka kādu apgalvojumu, piemēram, – mainās vietām tie, kuri šodien negulēja diendusā! Tie, kuri nav gulējuši, mainās vietām, cenšoties iegūt sev krēslu, arī spēles vadītājs. Tas, kurš paliek bez krēsla, ir jaunais spēles vadītājs. Logopēds palīdz bērniem noformulēt savu apgalvojumu. Var izmantot arī iepriekš sagatavotus apgalvojumus, kas ir bērnam izlasāmi vai citādi uztverami. Spēles beigās tiek pārrunāts vai visi bija godīgi, spēlējot šo spēli.
“Atrodi pāri” – visiem ir izdalītas kartītes ar uzrakstītiem burtiem. Spēles vadītājs nosauc kādu divskani, zilbi vai skaņu, un dalībniekiem ir jānosaka no kādiem burtiem tas veidojas, kāds kuram burts ir rokās un kurš viņam ir vajadzīgs pārī, lai nosaukto var attēlot. Spēles beigās tiek izvērtēts, kas sagādāja vislielākās grūtības.
• Didaktiskās spēles burtu, lasītprasmes un runas attīstības veicināšanai.
“Burtu spēļu kārtis” – sagatavotas burtu kārtis katram burtam – 1 kārts lielajam burtam, otra mazajam. Burti uzrakstīti abos kārts stūros – augšā un apakšā. Kopā 66 kārtis, katram burtam 2. Un viena kārts ar uzzīmētu pūci. Uzdevums ir sameklēt un nosaukt lielo un mazo burtu. Katrs skatās savās kārtīs un, ja ir abi burti (lielais un mazais), tad nosauc tos, parāda un noliek vidū. Tālāk visi samaina savas kārtis ar dalībnieku pa kreisi. Tad atkal tas, kuram ir abi burti, noliek tās vidū. Spēlē, kamēr paliek kārts ar pūces attēlu. Tas arī ir zaudētājs.
“Zilbes” – uz lapas uzzīmēts kāds priekšmets vai būtne. Tam sazīmēti tik daudz četrstūri, cik burtu ir vārdā, sadalīti pa zilbēm. Iedotas arī burtu kartītes. Uzdevums ir salikt pareizo vārdu no burtu kartītēm, izlasīt vārdu, sadalīt to zilbēs, nosaukt zilbju skaitu un raksturot šo objektu veidojot stāstījumu.
…
Strukturālais plāns valodas sistēmas nepietiekamas attīstības (VSNA) korekcijai ar pielikumiem un teorētisko pamatojumu
- Materiāli attīstības psiholoģijas eksāmenam
- Valodas apguve - divvalodīgie bērni
- Valodas sistēmas nepietiekamas attīstības strukturālais plāns
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Valodas apguve - divvalodīgie bērni
Summaries, Notes for university15
-
Materiāli attīstības psiholoģijas eksāmenam
Summaries, Notes for university22
Evaluated! -
Mācīšanās īpatnības bērniem ar valodas traucējumiem
Summaries, Notes for university8
-
Runas un valodas traucējumu cēloņi, izpausmes un profilakse
Summaries, Notes for university7
-
Dzimtās valodas kultūras pamati un mācīšanas metodika
Summaries, Notes for university18