Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:988500
 
Author:
Evaluation:
Published: 08.06.2004.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Tradicionālais priekšstats par vēstures un atmiņas attiecībām ir samērā vienkāršs. Vēsturnieka uzdevums ir būt par atgādinātāju - to publisko notikumu atmiņas saglabātāju, kas pierakstīti, lai slavinātu tos, kas šajos notikumos piedalījušies, un radītu iespēju nākamajām paaudzēm mācīties no piemēriem. Vēsture, kā vēlāk tik bieži citētajā frāzē paudis Cicerons, ir atmiņas dzīvība (vita memonae).
Kā vēsture, tā arī atmiņa arvien vairāk top problematizēta. Pagātnes atcerēšanās un rakstīšana par to vairs nešķiet tik nevainīgi pasākumi, kā tas, iespējams, bija agrākos laikos. Nedz atmiņa, nedz vēsture vairs nav objektīva. Abos gadījumos mums jāņem vērā apzināta un neapzināta selekcija, interpretācija un izkropļojumi. Un abos gadījumos interpretācija, selekcija un izkropļojumi ir sociāli nosacīti. Moriss Halbvahss 20. gadsimta 20. gados apgalvoja, ka atmiņas veidošanos ietekmē sociālās grupas. Indivīdi atceras tiešā, fiziskā nozīmē. Taču to, kas ir atcerēšanās vērts, kā arī to, kā notiks atcerēšanās, nosaka sociālā grupa. Indivīdi identificējas ar tādiem publiskās dzīves notikumiem, kas ir nozīmīgi grupām, kuru locekļi viņi ir. Tie atceras pat daudz ko tādu, ko paši nav tieši piedzīvojuši. Kāda jauna ziņa, piemēram, var būt notikums pats par sevi, bet tā var kļūt ari par kāda cilvēka personiskās dzīves sastāvdaļu. Halbvahss stingri nošķīra kolektīvo atmiņu, kas viņam šķita kolektīvs konstruējums, no rakstītās vēstures, kuru viņš (domājams, vecā pozitīvisma manierē) uzskatīja par objektīvu. Tomēr mūsdienu pētījumos par vēstures rakstīšanu zinātnieki raugās uz vēsturi tāpat kā Halbvahss uz atmiņu, proti, kā uz sociālo grupu.
Atmiņu veidošanos ietekmē to pārmantošanas sociāla organizācija un atšķirīgie līdzekļi.
1. Mutvārdu tradīcija;
2. Atmiņu rakstiskās piezīmes;
3. Tēli – gleznoti, fotografēti, statiski un kustīgi;
4. Darbība, kas var palīdzēt pārmantot atmiņas tāpat, kā tā nodrošina spēju un iemaņu pārmantošanu, piemēram, no meistara uz mācekli.
5. Telpa.
No atmiņu pārmantošanas viedokļa raugoties, katram no līdzekļiem jeb starpniekiem ir savi trūkumi un stiprās puses.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,98 €
Work pack Nr. 1157924
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register