Uzmanība
Uztver mūzikas ritmu, veic atbilstošas kustības. Apgūst vārdu pamatnozīmes. Apgūst likumsakarības un apjauš vakardienu, šodienu un rītdienu.
Uzmanību var piesaistīt 8-12min. Uzlabojas dzirdes, redzes, taustes koordinācijas. Bērns izdala vairāk tās priekšmeta pazīmes, kas ir spilgtākas un uzkrītošākas, nepamanot citas, kas dažkārt ir pat svarīgākas. Uzmanību izraisa pievilcīgie objekti, kurus pavada emocionāls pārdzīvojums.
Vairāk ir netīša – jāiedarbojas ar īpašiem līdzekļiem, lai piesaistītu un uzturētu bērna uzmanību. Tikai ap 10 gadiem parādās uzmanības noturīgums, pārslēgšanās un atkal koncentrēšanās koeficients.
Mērķtiecīga uzmanības virzīšana – tīšas uzmanības organizēšana, tomēr bērna uzmanības apjoms ir neliels. Pretrunība. Uzmanība veidojas, bet iespaidu un pārdzīvojumu daudzveidība, impulsivitāte noved pie uzvedības novēršanās. To koncentrē vidēji 30min.
Vienaudža grupa kļūst par pusaudža personības attīstības, mācību darba, pašvērtējuma korekcijas galveno avotu. Spilgti izteikta uzmanības selektivitāte
Psihes jaunveidojums
Neatkarība, „Es” paškontrole, pašvērtējums, empātija, runa un uzskatāmi darbīgā domāšana, ”Es pats”.
Dzimumidentitāte, vajadzība pēc sociāli nozīmīgi vērtētas darbības. Sabiedriskums.
Sāk veidot psihiskās sistēmas „draugs- nedraugs”, sāk dominēt vajadzība gūt draugus, izveidot grupu un rast tajā vietu. Parādās atstumto un līderu problēmas.
Kompetences, „Es” sabiedrībā, psihisko procesu pašregulācija, tīšie procesi, darbības iekšējā plāna izveidē. Nostabilizējas dzimumidentitāte, personības psiho sociālā un morālā nobrišana, pieaugušamības izjūta, pakļaušanās grupas ietekmēm.
…