-
3-5 gadu vecu bērnu adaptācijas procesa norise pirmsskolas izglītības iestādē sadarbībā ar vecākiem
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Adaptācijas būtība, tās analīze pedagoģijas, psiholoģijas literatūrā | 7 |
1.1. | Adaptācijas jēdziena raksturojums | 7 |
1.2. | Adaptācijas perioda raksturojums | 9 |
1.3. | Bērna adaptācijas norise pirmsskolas iestādē | 12 |
2. | Ģimenes audzināšanas ietekme uz adaptācijas procesu | 16 |
3. | Pirmsskolas vecuma bērnu attīstības īpatnības | 20 |
3.1. | Bērnu fiziskās attīstības vispārējais apraksts | 20 |
3.2. | Bērna psihiskās, personības, gribas attīstības raksturojumi | 20 |
4. | Adaptāciju veicinošie un bremzējošie faktori | 27 |
5. | Sadarbība ar ģimeni kā adaptāciju veicinošs process pirmsskolas izglītības iestādē | 31 |
5.1. | Sadarbība un tās nozīme | 31 |
5.2. | Pirmsskolas un ģimenes sadarbība | 36 |
5.3. | Bērna adaptācijas perioda sociālās vides faktori | 47 |
5.4. | Ģimenes un pirmsskolas izglītības iestādes sadarbības veicināšana | 49 |
6. | Rotaļu teorijas izmantošana adaptācijas procesa veidošanā | 55 |
7. | Adaptācijas procesa veidošanās 3-5 gadus veciem bērniem analīze | 59 |
7. | Pētījuma organizācija un metožu raksturojums | 59 |
7.2 | Pētījuma rezultātu apkopojums un analīze | 61 |
Nobeigums | 80 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 83 | |
Pielikumi | 86 |
Nobeigums
Kursa darba tēma ir Adaptācija process pirmsskolas izglītības iestādē. Tēmas aktualitāti nosaka ne tikai dažādu autoru, kā piemēram A.P. Pavlovs, Dž. Boulbijs, D.Dzintare A. Špona, pētījumi, bet arī pedagogu interese, bet lielā mērā arī vecāku uztraukums uzsākot bērnudārza gaitas.
Audzināšana ģimenē, saskarsme ar vienaudžiem, piesaistes stils, kas valda ģimenē- tas viss nosaka adaptācijas procesa gaitu, no tā atkarīga tālākā bērna organisma attīstība. Būt veiksmīgiem vecākiem nozīmē veikt lielu un smagu darbu 24 stundu garumā un 7 dienas nedēļā.
Adaptācijas perioda laikā bērnā notiek iepriekš izveidoto stereotipu izmaiņas, notiek imūno, fizisko, un psiholoģisko barjeru pārvarēšana, kurai pievērsušies ir dažādi autori, kā piemēram A. Špona, P.Apinis, V.Vunts, K. Deķēns, A. Golubeva, I. Puškarevs V.Šterns, E. Eriksons, D Goulmens u.c. Lai adaptācijas periods noritētu pēc iespējas mierīgāk, pāreja no ģimenes uz grupiņu ir jānorit pakāpeniski. Ir izdalītas trīs stadijas adaptācijas periodā: smagā fāze, vidēji smagā fāze un kompensācijas fāze.
Lai varētu izdalīt bērna adaptācijas līmeni svarīgi pievērst uzmanību: bērna uzvedībai, kas saistās ar organisko vajadzību apmierināšanu; bērna vispārējai attīstībai; bērna personības īpašībām.
Balstoties uz savu darba pieredzi es secināju, lai bērna adaptācija noritētu veiksmīgi, liela nozīme vecāku un skolotāja sadarbībai, ka arī tam, kādas ir pedagoga zināšanas.
Rakstot darbu, nonākts pie sekojošiem secinājumiem:
• Sadarbība nav nekāda no mācību un audzināšanas procesa atrauta metode, bet tā iekļaujas šajā procesā, veicina tā attīstību un pozitīvi ietekmē rezultātu. Lai sadarbība veidotos kā līdzeklis izglītības mērķa sasniegšanā, nepieciešams izprast sadarbības būtību un tās veidus.
• Adaptācijas periodā sadarbības veicināšanai ļoti nozīmīgas ir pedagoga zināšanas, personiskās īpašības, piemēram, saskarsmes kultūra, vēlēšanās attīstīt sadarbību. Jāatzīmē, ka sadarbības praktiskā pielietojamība daudzos gadījumos ir ierobežota, jo reāli pastāv arī tādas ģimenes, kuras uzskata, ka tieši pirmsskolas iestāde ir atbildīga par viņu bērnu audzināšanu un uzturēšanu.
• Par veiksmīgu sadarbību var uzskatīt, ja pastāv savstarpēja cieņa un uzticēšanās, pietiekami bieži individuālie kontakti, labi apmeklētas vecāku sapulces un pasākumi, ir vecāku aktīva līdzdalība pirmsskolas pasākumos, atsaucīga attieksme pret pirmsskolas aicinājumiem, ģimenes pedagoģiskā līmeņa nemitīgs kāpinājums.
• Visos cilvēka uzvedības aspektos nepārtraukti parādās, no vienas puses, pamats, kas mantots no iepriekšējām paaudzēm, no otras puses, fiziskās un sociālās vides nepārtrauktas iedarbības daudzveidība. Iedzimtais un iegūtais ietekmē katru indivīda rīcību.
• Bērna uzvedībai raksturīga ļoti liela emocionalitāte, samērā ātri iestājas nogurums.
• Bērni vairs neapmierinās tikai ar dažādu darbību ārēju atdarināšanu, bet cenšas tām piešķirt noteiktu mērķtiecīgu saturu, cenšas ievērot reālās sakarības. Audzēkņi tiecas sadalīt savā starpā dažādas lomas. Kolektīvajā sadarbībā viņi sāk saskaņot savas intereses rotaļbiedru interesēm.
…
Cilvēks ir sociāla būtne, kas nesaraujami saistīta ar sabiedrību un atrodas nepārtrauktā saskarsmē, tāpēc būtiski ir apzināties adaptācijas nozīmi. Gluži tāpat kā pieaugušā cilvēka, arī bērna dzīvi ļoti ietekmē viņa spēja adaptēties. Adaptācija – tā ir organisma pielāgošanās jauniem apstākļiem. Bērnam pirmsskolas izglītības iestāde noteikti ir jauna un neizzināta telpa, ar svešiem cilvēkiem un jaunu attieksmi. Adaptācija sevī iekļauj plašu individuālo reakciju spektru, ko lielā mērā nosaka psiho fizioloģiskas un personīgās bērna īpatnības, attiecības, kas valda ģimenē, kā arī apstākļi kādi ir pirmsskolas izglītības iestādē. Tas, kā noritēs adaptācijas periods jūsu bērnam ir atkarīgs no daudz un dažādiem apstākļiem, sākot ar grūtniecības norisi un beidzot ar paša bērna centrālās nervu sistēmas īpatnībām un ģimenes audzināšanas īpatnībām.(49)
- 3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
- 3-5 gadu vecu bērnu adaptācijas procesa norise pirmsskolas izglītības iestādē sadarbībā ar vecākiem
- Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Rotaļas izmantošana 6-7 gadu vecu bērnu socializācijā
Term Papers for university43
Evaluated! -
5-6 gadus vecu bērnu saskarsmes grūtības pirmsskolas izglītības iestādē un to mazināšanas iespējas
Term Papers for university72
Evaluated! -
Ritma izjūtas ietekme uz 5-7 gadus vecu bērnu fizisko īpašību attīstība
Term Papers for university42
Evaluated! -
Muzikālo prasmju attīstības iespējas pirmsskolas vecuma bērnu mūzikas uztveres procesā
Term Papers for university55
Evaluated! -
Bērncentrētas grupas veidošana un tās ietekme uz 3 - 4 gadus vecu bērnu attīstību
Term Papers for university55
Evaluated!