-
Dzimtes stereotipi komerckanāla LNT reklāmās un pusaudžu uztveres īpatnības
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 4 | |
1. | KOMERCTELEVĪZIJA LNT | 7 |
1.1. | Reklāma komerckanālā LNT | 10 |
1.2. | Stereotipi LNT reklāmās | 14 |
2. | DZIMTES STEREOTIPI UN DZIMTES JĒDZIENS | 16 |
2.1. | Dzimtes jēdziena izpratne | 16 |
2.2. | Stereotipu veidi un rašanās cēloņsakarības | 18 |
2.3. | Dzimtes stereotipi | 21 |
3. | PUSAUDŽA VECUMS- PĒDĒJAIS BĒRNĪBAS POSMS | 25 |
3.1. | Pusaudžiem raksturīgās iezīmes un uzvedība | 25 |
3.2. | Klasiskie un mūsdienu teorētiskie uzskati par pusaudžiem | 28 |
3.3. | Pusaudžu apziņas īpatnības | 30 |
4. | METODOLOĢIJA | 33 |
4.1. | Semiotiskā pētījuma analīze | 33 |
4.2. | Anketēšanas metode | 34 |
4.3. | Intervija | 35 |
5. | DZIMTES STEREOTIPU ANALĪZE | 36 |
5.1. | Dzimtes stereotipi komerckanāla LNT analīze | 36 |
5.1.1. | Sieviete un bērns | 37 |
5.1.2. | Sieviešu dzimtes pienākumi | 39 |
5.1.3. | Sieviete - skaistuma etalons | 41 |
5.1.4. | Vīrietis un auto | 42 |
5.1.5. | Vīriešu dzimtes profesijas | 44 |
5.1.6. | Vīrietis - neuzticīgs | 45 |
5.1.7. | Dzimtes stereotipu laušana | 47 |
5.2. | Pusaudžu aptaujas anketu analīzes rezultāti | 49 |
6. | SECINĀJUMI | 62 |
NOBEIGUMS | 66 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 68 | |
PIELIKUMI | 71 | |
ATSLĒGVĀRDI | 81 | |
ANOTĀCIJA | 82 | |
ANNOTATION | 83 |
IEVADS
Latvijā pastāv formālā jeb legālā līdztiesība, ko garantē valsts likumdošana, bet
vēl joprojām sabiedrībā pastāv tradicionāli izveidojušies uzskati par sieviešu un vīriešu
identitātēm, lomu, vietu un uzdevumiem sabiedrībā, ko saucam par dzimtes stereotipiem.
Bakalaura darba tēma ir „Dzimtes stereotipi komerckanāla LNT reklāmās un
pusaudžu uztveres īpatnības”.
Darba aktualitāti raksturo tas, ka sabiedrībā pastāv dzimtes stereotipi, kam piemīt
vispārināšana un tāpēc neatspoguļo individuālas atšķirības cilvēku kategorijās. Lai arī mūsdienu sabiedrībā sāk atkāpties no stingra lomu dalījuma, par ko liecina tas, ka sieviete šodien ieņem prezidentes amatus un ir sievietes ministres, kā arī Latvijā pastāv
līdztiesība, ko garantē valsts likumdošana, taču vēl joprojām varam vērot diskrimināciju
darba tirgū, cilvēku tirdzniecība, seksuālā uzmākšanās, vardarbība, sievietes un vīrieša
lomas un vietas sadalījums ģimenē. Minētie piemēri ir problēmas, kas ir aktuāls
jautājums par dzimumu līdztiesību. Masu mediji piedāvā mums realitāti, dod iespēju
tuvināt pasauli, samazina distances, tomēr varam vērot arī negatīvos aspektus. Televīzija
kultivē dzimtes stereotipus, piedāvā idejas par dzimti, attiecībām, veidiem, kā dzīvot, un
medijos cirkulē idejas, kurām piešķir nozīmi daudzi cilvēki sabiedrībā. Tāpēc svarīgi
apzināt dzimtes stereotipus medijos, lai novērstu nepatiesu viedokļu radīšanu saistībā ar dzimtes stereotipiem.
Pētījuma mērķis ir konstatēt un analizēt dzimtes stereotipus komerckanāla LNT
reklāmās, atlasīt spilgtākās un izpētīt kā tiek kodēts vizuālais vēstījums un kā vizuālais
vēstījums tiek dekodēts no pusaudžu viedokļu aspekta.
Empīriskā daļā tiek izmantota semiotiskā analīze, kodēšanas- dekodēšanas
process, jo darbā tiek pētīta uztvere. Netiek veikta satura analīze kā atsevišķa darba
pētījuma daļa, bet tiks salīdzināta iespējamo komunikatoru iekodēta ziņa (stereotipi) un
pārbaudīta vai un kā to interpretē auditorijas daļa (pusaudži). Izpētīt un izanalizēt
pusaudžu uztveres īpatnības par dzimtes stereotipiem. Analizēt, apkopot un grafiski
attēlot pusaudžu attieksmi par dzimtes stereotipiem, izmantojot aptaujas metodi.
Bakalaura darba pētījuma jautājums: Komerckanāla LNT dzimtes stereotipi, kas parādās reklāmās un pusaudžu vērtējums un attieksme par dzimtes stereotipiem.
Darba uzdevumi:
• Raksturot komerckanālu LNT, aprakstīt LNT darbības izaugsmi un attīstību;
• Izpētīt LNT reklāmas darbības uzdevumus un mērķus;
• Definēt jēdzienu “dzimtes stereotipi”;
• Balstoties uz psiholoģijas un zinātnisko darbu analīzi par pusaudžu psiholoģiju, raksturot un izpētīt pusaudža uztveres īpatnības;
• Empīriskā daļā izpētīt, kā un vai komerckanāla LNT reklāmās
parādās dzimtes stereotipi, atlasīt spilgtākās reklāmas. Izmantojot semiotisko pētīšanas analīzi, salīdzināt iespējamo komunikatoru
iekodētu ziņu (stereotipu) un pārbaudīt vai un kā to interpretē auditorijas daļa (pusaudži).;
• Izanalizēt, apkopot un grafiski attēlot aptaujas rezultātus un noskaidrot pusaudžu viedokli par dzimtes stereotipiem;
• Analizēt eksperta viedokli- LNT reklāmas daļas klientu menedžeri Sandri Lizbovski, ar mērķi iegūt LNT darbinieka viedokli par
dzimtes stereotipiem. Pilnīgākas un precīzākas ainas iegūšanai par
reklāmu komerckanālā LNT.
• Apkopot un veikt secinājumus par komerckanāla LNT dzimtes stereotipiem, kas parādās reklāmās un pusaudžu vērtējumu un
attieksmi par dzimtes stereotipiem.
Darbs ir plānots 4 struktūrās. Teorētiskā daļā par pamatu izmantota akadēmiskā
literatūra Televīzija kā medijs analīzei, dzimtes stereotipu teorētiskai definēšanai un
psiholoģijas darbu analīze par pusaudžu psiholoģiju. Darbā izmantots Valtera Lipman
(W. Lippman) teorijas stereotipu skaidrošanā. Stereotipa jēdzienu 1922. gadā ieviesis V.
Lipmans (W. Lippman), lai skaidrotu kā veidojas sabiedrības viedoklis, kā arī uzmanība
tiek pievērsta autoram Ērikam Ēriksonam, kura teorijas darbā izmantotas, lai skaidrotu
pusaudžu psiholoģiju, uzvedību un uztveres īpatnības. Metodoloģiskā dala kā otrā darba
struktūra, pētnieciskā un analītiskā daļa.
Sabiedrības vērtības un normas bērniem tiek nodotas audzināšanas procesā, turklāt reālā ikdiena- televīzija, filmas, reklāmas rāda, kā jebkuri pieņemtie noteikumi ir masveidā pārkāpjami.
Darbā izmantota kvalitatīvā pētīšanas metode. Tās pielietojums darbā ļauj iegūt
personas un grupas attieksmi un viedokli un ļauj atklāt mūsdienu jaunatnes attieksmi par
darba pētāmo jautājumu.
…
Bakalaura darbs „Dzimtes stereotipi komerckanāla LNT reklāmās un pusaudžu uztveres īpatnības”, kura mērķis ir analizēt pastāvošos dzimtes stereotipus komerckanālā LNT reklāmās, noskaidrot kā un vai kanālā parādās dzimtes stereotipi un pētīt pusaudžu uztveri un attieksmi par dzimtes stereotipiem medijā un mūsdienu sabiedrībā. Darbā tiek pētīts un teorētiski definēts jēdziens dzimtes stereotipi, kā arī balstoties uz psiholoģijas un zinātnisko darbu analīzi par pusaudžiem, tiek raksturots pusaudzis un analizētas šī vecuma īpatnības. Empīriskajā daļā tiek analizētas spilgtākās komerckanāla LNT reklāmas, kurās parādās dzimtes stereotipi, tiek analizēta iespējamo komunikatoru iekodēta ziņa (stereotips) un pārbaudīts vai un kā to interpretē auditorijas daļa (pusaudži). Darbā tiek izmantota kvalitatīvā pētīšanas metode.
- Dzimtes stereotipi komerckanāla LNT reklāmās un pusaudžu uztveres īpatnības
- Empātijas līmeņa atšķirības 15 gadus veciem pusaudžiem no šķirtām un pilnām ģimenēm skolā X
- Mārketinga plāns SIA "Briga plus" žurnāla "Sakaru Pasaule" virzīšanai tirgū
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Empātijas līmeņa atšķirības 15 gadus veciem pusaudžiem no šķirtām un pilnām ģimenēm skolā X
Term Papers for university80
Evaluated! -
Mārketinga plāns SIA "Briga plus" žurnāla "Sakaru Pasaule" virzīšanai tirgū
Term Papers for university50
Evaluated! -
Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Term Papers for university45
-
Digitālā televīzija: ietekmes uz medijiem un auditoriju
Term Papers for university45
Evaluated! -
Sieviete ģimenē un algotā darbā: lomu konflikts un tā risinājumi
Term Papers for university66