-
Interešu grupas vides aizsardzības politikas veidošanā Latvijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Interešu grupas – lēmumu pieņemšanas procesa ietekmētājas | 9 |
1.1. | Interešu grupu klasifikācija | 12 |
1.2. | Interešu grupu ietekmes kanāli | 13 |
1.3. | Interešu grupu ietekmes faktori un to sekas | 16 |
1.4. | Vides interešu grupas – apkārtējās vides aizsargātājas | 20 |
1.4.1. | Vides interešu grupu tipi | 20 |
1.4.2. | Vides interešu grupu stratēģijas un taktikas | 23 |
2. | Vides politikas sektora veidošanās un attīstība | 26 |
2.1. | Vides problēmu cēloņi un to risinājumu iespējas | 28 |
2.2. | Vides politikas veidošanas posmi | 30 |
2.3. | Vides politika Eiropas Savienībā | 32 |
3. | Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes kāpu aizsardzība | 34 |
3.1. | Baltijas jūras piekrastes un Rīgas jūras līča kāpu aizsardzība Latvijas vides politikas kontekstā | 35 |
3.2. | Aizsargjoslu likums un grozījumi tajā | 38 |
3.3. | Latvijas vides aizsardzības grupu darbība kāpu aizsardzības jomā | 50 |
3.4. | Nelikumīgas būvniecības piekrastes kāpu zonā gadījumu analīze | 60 |
3.5. | Kāpu aizsardzības nākotnes vīzijas piekrastes telpiskās plānošanas dokumentā | 71 |
Nobeigums | 75 | |
Saīsinājumu saraksts | 82 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 83 | |
Pielikumi | 93 |
Ievads
Pasaule nemitīgi attīstītās un līdzās tam mainās un dažādojas cilvēku prasības pēc ērtas, komfortablas dzīves un labklājības. Pateicoties intelektam un attīstītām prasmēm, cilvēki nonākuši pie dažādiem zinātnes un tehnoloģijas sasniegumiem, kas atvieglo ikdienas dzīvi. Cilvēki tiecas pēc modernākas un ērtākas dzīves, tāpēc to darbaspēks tiek aizstāts ar mehānismiem un robotiem. Mūsu ikdienu atvieglo dažādi zinātnes un tehnoloģiju sasniegumi, bez kuriem sevi vairs nespētu iedomāties. Modernais indivīds nespēj iztikt bez neatjaunojamo dabas resursu – gāzes, dzeramā ūdens, sāļu, naftas, tīra gaisa – izmantošanas, turklāt mūsu ikdiena iekārtota tā, ka pat apzinīgākais pasaules iedzīvotājs katru dienu rada piesārņojumu apkārtējai videi, kas atstāj būtiskas sekas. Tajā pašā laikā cilvēki tiecas būt dzīvībai un veselībai labvēlīgā, estētiskā vidē, kurā saglabājas tās dabiskums un neatkārtojamība. Apvienojot zinātnes progresa sasniegumus un komfortu ar vēlmi dzīvot dabiskos, videi un veselībai labvēlīgos apstākļos, cilvēks nonāk zināmās pretrunās. Esošā pieredze rāda, ka ne tikai zinātnieku ieceres, bet arī rūpnīcu uzplaukums, tūrisma industrijas attīstīšanās, modes tendences nav apvienojamas ar idejām par dzīvi videi draudzīgos apstākļos.
Cilvēki savai labklājībai smeļas resursus, kas nāk no dabas: derīgie izrakteņi, augu un dzīvnieku valsts bagātība utt. Jāatzīst, ka sabiedrības materiālais stāvoklis lielā mērā atkarīgs no tā, ko piedāvā attiecīgās valsts teritorijas dabas resursi, uz kuriem bieži tiek balstīta valstu ekonomika. Valstis, kuras ir bagātas ar derīgiem izrakteņiem, ekonomiskajā ziņā ir stabilākas un pasargātas no globālajām problēmām. Teritorijās ar auglīgu augsni vēsturiski izkoptas lauksaimniecības tradīcijas. Tajā pašā laikā jāuzsver, ka valstis var būt pievilcīgas savas neskartās dabas un skaistās ainavas dēļ, arī tās var dot valstij ienākumus, jo tieši pateicoties estētiskiem, unikāliem un neatkārtojamiem dabas objektiem, kas piesaista cilvēku uzmanību, pasaulē aizvien straujāk attīstās tūrisma industrija. Katra sabiedrība un katra valsts tiecas pēc savas identitātes, kas tiek atspoguļota ne tikai cilvēku dzīvesveidā un tradīcijās, bet arī veidā, kā tie iemācījušies izmantot sev pieejamos dabas resursus. Mūsdienās materiālie apsvērumi ir tie, kas stimulē cilvēkus pievērst uzmanību labumiem, ko var sniegt daba un apkārtējā vide, turklāt vairumā gadījumu sasniegumi ir atkarīgi no tā, cik spējīgi un prasmīgi ir cilvēki, lai izmantotu resursus, kas ir viņu rīcībā. Jāatzīst, ka cilvēka un dabas mijiedarbība ir neizbēgama, turklāt pati par sevi tā nav pretrunīga. Sarežģījumus rada tieši ekonomiskais aspekts, jo cilvēks aizvien biežāk zaudē kontroli pār vajadzībām, kas pārsniedz dabas resursu apjomu un iespējas.
Ekonomiskajam uzplaukumam un attīstības līmeņa paaugstināšanai līdzās radušās globāla rakstura problēmas, kas sāk negatīvi ietekmēt un nopietni apdraudēt cilvēci un apkārtējo vidi. Daudzas valstis ikdienā cieš no dabas kataklizmām un klimata izmaiņām. Mūsdienās pasaule piedzīvo dabas katastrofas, ko papildina dažādu piesārņojuma veidu rašanās, kā rezultātā izmirst dažādas augu un dzīvnieku sugas, mazinās bioloģiskā daudzveidība, pieaug neorganiskā un veselībai kaitīgā piesārņojuma apjoms.
Analizējot modernā cilvēka mijiedarbību ar apkārtējo vidi, aizvien biežāk tiek pieminētas, tā saucamās, vides problēmas. Tās ir neskaitāmas, jo, kā zināms, cilvēka vajadzības ir neierobežotas, savukārt dabas resursu apjoms nemitīgi sarūk, bet apkārtējās vides kvalitāte kļūst aizvien zemāka. Lai nonāktu pie veidiem, kā sadzīvot ar apkārtējo vidi mūsdienu apstākļos, problēmas nepieciešams identificēt, izpētīt un pētījuma rezultātā atrast to cēloņus un rast risinājumus. Šeit ir būtiski, lai cilvēki apzinātos problēmu nopietnību un kopīgiem spēkiem censtos situāciju uzlabot, draudus novērst un apstādināt turpmāko situācijas pasliktināšanos. Šajā ziņā svarīgi, lai cilvēki apzinātos, ka vides problēmu risināšana ir visu interesēs. Ekoloģiskās daudzveidības strauja iznīkšana, ko veicina industrializācija un komercializācija, gaisa piesārņojums, dzeramā ūdens resursu samazināšanās, dabas ainavu un unikālu dabas radītu objektu izzušana no pasaules ģeogrāfiskās kartes dažādu kataklizmu rezultātā ir būtiskākās problēmas, kas radušās dabas un indivīdu saskares rezultātā. Šīs problēmas ir aktuālas visos dzīves līmeņos, jo pēc būtības nopietni ietekmē dzīves kvalitāti un iespējas turpināt cilvēces attīstību un veselīgu atjaunošanos. Līdz ar to vides aizsardzība ir sfēra, kas skar visus pārvaldes līmeņus – vietējo, nacionālo, kā arī starptautisko – tādēļ problēmu risināšana nepieciešama visos līmeņos. Vides aizsardzība un apkārtējās vides ekoloģijas saglabāšana ir dažādu līmeņu politikas jautājums, kas ir dažādu procesu kopums, kurās mijiedarbojas atšķirīgas sabiedrības grupas un valsts institūcijas.
Problēmas apzināšana vēl neliecina par to, ka tās risināšanu atbalsta jebkurš indivīds. Sabiedrība ir neviendabīga un katrai tās daļai ir savs skatījums uz dzīvi, dažādas intereses. Sabiedrība sastāv no atšķirīgiem indivīdiem un to grupām, kas savā starpā mijiedarbojas un arī konfliktē dažādu nevienprātību dēļ. Raugoties uz vides problēmām, kuras skar cilvēku ikdienu un saistītas ar ekonomisko attīstību, jāatzīst, ka nebūt ne visi indivīdi ieinteresēti tās novērst un risināt. Noteikta sabiedrības daļa var uz šīm problēmām norādīt, tās aktualizēt un censties situāciju uzlabot, taču cita to var uzskatīt kā apdraudējumu ikdienai, materiālajai labklājībai un ekonomiskajam stāvoklim. Līdz ar to rodas konflikts un nesaskaņas starp tiem, kas vēlas vidi aizsargāt un tiem, kas dažādu interešu dēļ, tam grib pretoties. Tas nozīmē, ka vides aizsardzību raksturo dažādu interešu pretrunas. Tāpēc vides joma kļuvusi arī par politikas sfēru, kas orientēta gan uz vides kvalitātes, gan dabas aizsardzības utt. problēmjautājumiem. Visbiežāk par apkārtējās vides aizstāvjiem uzskatāmas nevalstiskās organizācijas, kas popularizē, tā saucamo „Zaļo” ideoloģiju un vērtības. Ikdienas novērotāja pieredze rāda, ka vides aizstāvji cenšas pievērst uzmanību dabas aizsardzības problēmām caur piketiem un demonstrācijām, kas tiek aktīvi piekopti, piemēram, Francijā un Vācijā, kur iedzīvotāju politiskās līdzdalības kultūra vērtējama kā augsta. Nevalstiskās organizācijas var aizsargāt savas intereses un pievērst sabiedrības uzmanību, lobējot tās valdībā, iesniedzot ierosinājumus likumprojektiem.
Taču jāņem vērā, ka vides problēmas aktualizējušās un tām uzmanība veltīta salīdzinoši nesen. Tā kā vides politika ir jauna sfēra, kas šobrīd veidojas un attīstās, attieksme pret minētajām problēmām gan sabiedrībā, gan politiskajās aprindās ir neviennozīmīga. Vides aizsardzība bieži tiek uzskatīta par opozicionāru politiku, jo valstu dienas kārtībā par prioritāti tiek izvirzīti ekonomikas, labklājības un drošības politikas jautājumi. Tas nozīmē, lai gan vides problēmas ir būtiskas, jo skar katru indivīdu un sabiedrību kopumā, apkārtējās vides politika netiek izvirzīta par vadošajām valsts politisko lēmumu pieņemšanas procesā.
Latvija ir maza valsts, taču tās bagātība ir skaista un daudzveidīga ainava, kurā sastopami dažādi un unikāli dabas veidojumi, kā arī augu un dzīvnieku sugas, kuru aizsardzība ir ne tikai nacionālā līmeņa, bet arī Eiropas Savienības (ES) interesēs. Arī ES ir ieinteresēta, lai tās dalībvalstis novērstu postījumus dabai un saglabātu Eiropas unikālās dabas vērtības. Vides aizsardzības politika tiek veidota ES līmenī, savukārt Latvijā tā tiek attīstīta Vides ministrijas un tās pakļautībā esošo institūciju pārraudzībā.
…
Pētījumā „Interešu grupas vides aizsardzības politikas veidošanā Latvijā” tiek analizēts, kāda ir interešu grupu ietekme uz lēmumpieņēmējiem vides aizsardzības jomā. Vides politikas veidošana tiek aplūkota, konkrēti analizējot no Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes kāpu aizsardzības problēmjautājuma skatupunkta, kur vides intereses saduras ar privātajām un ekonomiskajām interesēm. Pētījumā izvirzīts mērķis noskaidrot, kādas intereses spēlē vadošo lomu vides aizsardzības politikas veidošanā Latvijā kāpu aizsardzības jomā. Mērķa sasniegšanai izvirzīti vairāki uzdevumi: izpētīt un apkopot teorētiķu domas par interešu grupu konceptu, veidiem, ietekmes kanāliem un par vides politikas pirmsākumiem, nozīmi un attīstību; apskatīt Aizsargjoslu likuma būtību un analizēt iesniegtos likumprojektus par grozījumiem likumā; izanalizēt masu informācijas līdzekļos (laikraksti, Internets, televīzija) publicēto informāciju par kāpu aizsardzības aktivitātēm, likumdošanas izstrādi un pārkāpumiem Latvijā, atklājot, kas ir ieinteresētās puses un kādā veidā tās cenšas ietekmēt lēmumu pieņemšanas procesu; kā arī sazināties ar vides aktīvistiem Latvijā, lai iegūtu informāciju par vides organizāciju darbību kāpu aizsardzības jomā; un izdarīt secinājumus par kāpu aizsardzības politikas procesa efektivitāti Latvijā, atbilstību esošajām sabiedrības vajadzībām un ekonomiskajai situācijai. Pētījumā par hipotēzi izvirzīts apgalvojums, ka: vides aizsardzības politikas lēmumu pieņemšanas procesā dominē privātās un ekonomiskās intereses, kas ierobežo kāpu aizsardzības iespējas Latvijā. Pētījums sastāv no divām galvenajām daļām. Teorētiskajā daļā aplūkots interešu grupas koncepts, to veidi, izmantotās taktikas un stratēģijas. Īpaša uzmanība veltīta vides interešu grupām. Šajā daļā analizēts arī vides politikas koncepts un tā nozīme valsts politiskajā dzīvē. Empīriskajā daļā aplūkota Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes kāpu aizsardzība. Šīs daļas ietvaros iztirzātas un izanalizētas galvenās kāpu aizsardzības problēmas un aplūkots Aizsargjoslu likums un grozījumi tajā. Šajā pētījuma sadaļā uzmanība veltīta aktivitātēm un veidiem, kā vides interešu grupas cenšas nodrošināt kāpu aizsardzību, kā arī aplūkoti nopietnāko kāpu zemes apdraudējuma – nelikumīgās apbūves – gadījumi un akcentēti, kāda ir valsts institūciju vīzija par piekrastes kāpu attīstību nākotnē. Pētījuma nobeigumā uzvērti galvenie darba gaitā radušies secinājumi.
- Interešu grupas vides aizsardzības politikas veidošanā Latvijā
- Pašvaldību velēšanas Latvijā 2001.gadā. Cēsu pilsētas domes piemērs
- Rēzeknes pilsētas pašvaldības ekonomiskais raksturojums
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Masu informācijas līdzekļu loma citas etniskas grupas tēla veidošanā
Term Papers for university64
Evaluated! -
Starptautisko organizāciju iesaiste pilsonības politikas veidošanā Latvijā
Term Papers for university55
Evaluated! -
Sociālo mājokļu politikas attīstība Latvijā kopš 1996.gada
Term Papers for university55
-
Mazo un vidējo uzņēmumu attīstība Latvijā (2002.-2005.g.)
Term Papers for university77
Evaluated! -
Identitātes politikas modeļu salīdzinājums ar "Tautas partijas" un partijas „Jaunais laiks” etnisko grupu attīstības nostādnēm
Term Papers for university50
Evaluated!