-
Izglītības un darba tirgus mijiedarbība Latvijā
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 5 | |
1. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 7 |
1.1. | Darba tirgus, darbaspēks | 7 |
1.2. | Darbaspēka pieprasījums un piedāvājums, to saistība ar izglītību | 9 |
1.3. | Līdzsvars darbaspēka tirgū | 12 |
1.4. | Cilvēkkapitāla loma tautsaimniecībā | 15 |
1. 5. | Izglītības loma valsts attīstībā | 17 |
1.6. | Izglītības ietekme uz patēriņu | 21 |
2. | ANALĪTISKĀ DAĻA | 23 |
2.1. | Ekonomikas pamatrādītāju dinamika Latvijā | 23 |
2.2. | Darba tirgus situācijas raksturojums un attīstības tendences | 25 |
2.3. | Darbaspēka pieprasījums un piedāvājums Latvijā | 29 |
2.3.1. | Darbaspēka rezerve | 31 |
2.3.2. | Demogrāfiskā situācija Latvijā | 33 |
2.3.3. | Darbaspēka emigrācija un imigrācija Latvijā | 34 |
2.4. | Kvalitatīva darbaspēka trūkums un ar to saistītās problēmas | 36 |
2.5. | Darbaspēka piedāvājuma kvalitātes analīze | 39 |
2.6. | Izglītības iestāžu devums darba resursu veidošanā | 45 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 50 | |
BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS | 54 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Rakstot bakalaura darbu, autore nonāca pie šādiem secinājumiem:
1. Darba tirgus ir sarežģīts sociāli ekonomisko sakarību komplekss, tā specifika ir tāda, ka te pārdodama prece pastāv tiešā saistība ar cilvēku, un cilvēks darba tirgū var piedāvāt savu potenciālo darbaspēku, kas atkarīga no viņa kvalifikācijas.
2. Jebkuras valsts ekonomisko attīstību lielā mērā nosaka tās iedzīvotāju skaits un zināšanu līmenis. Kādreiz ekonomikā galvenais faktors bija zeme, tad kapitāls, tagad - pats cilvēks un viņa zināšanas. Līdz ar to darbaspēka resursu daudzums un kvalitāte ir viens no ekonomiskās izaugsmes priekšnosacījumiem.
3. Zināšanas un prasmes ir ne tikai personai piederošās īpašības, jo ietekmē gan individuālo attīstību, gan sabiedrības ekonomisko labklājību un jebkuras valsts ilgtermiņa konkurētspēju.
4. Alga nav darbaspēka kā preces cena, drīzāk, tā ir maksa par pakalpojumu. Jo kvalitatīvāks pakalpojums, jo lielākā alga.
5. Darba tirgus ir atkarīga no demogrāfiskā situācijas valstī, ekonomikas nozaru struktūras, izglītības atbilstību darba tirgus prasībām, darbaspēka struktūras un kvalitātes, darba iespēju un darba vietu piedāvājuma, darba devēju prasībām, ēnu ekonomikas.
6. Izglītība rada vienīgo iespēju Latvijai iekļauties 3. valstu attīstības posmā, kur liela loma ir zināšanām un inovācijām.
7. Cilvēkkapitals saistīts ar papildu izdevumiem un ar sagaidāmajiem ienākumiem. Izdevumus veido tiešie izdevumi investīcijās, piemēram, mācību maksa, kā arī alternatīvās izmaksas, kas rodas, jo indivīds šajā laikā nevar strādāt algotu darbu un gūt ienākumus.
8. Kā viena no nozīmīgākajām problēmām cilvēkkapitāla attīstībā ir nelabvēlīga demogrāfiskā situācija- iedzīvotāju skaita samazināšanās, kā arī strauja novecošana.
9. IKP pieauguma temps vairākumā gadījumu ir apgriezti proporcionāls bezdarba līmenim valstī.
10. Nodarbinātības līmenis 2008. gadā sasniedza 68,6%, kas ļoti tuvs Lisabonas stratēģijas izvirzītam uzdevumam līdz 2010. gadam sasniegt 70% atzīmi, kas pašreizējā situācijā ir gandrīz neiespējami.
11. Darba tirgū valda paradoksāla situācija- neskatoties uz lielo bezdarba līmeni, darbaspēka piedāvājums neapmierina pieprasījumu. Te cēlonis ir pieejamā darbaspēka kvalitāte.
12. Darbaspēka neapmierināts pieprasījums vērojams tādās specialitātēs kā kuģu remontatslēdznieks, pavārs, celtnieks, vadītājs, skolotājs, frizieris, grāmatvedis.
13. Pieprasītāko profesiju pārstāvji pēc darba devēju viedokļa ir neatbilstošas kvalitātes- nav pietiekama izglītība, vai zināšanas jau ir novecojušās.
14. Darbaspēka piedāvājumu raksturo šādi faktori- darba tirgū esošā darbaspēka rezerve, bezdarbnieku statistiskais portrets, demogrāfiskā situācija valstī un migrācijas faktors.
15. Sieviešu bezdarba līmenis joprojām ir augsts, kaut arī Latvijā tas ir daudz zemāks nekā vidēji Eiropā.
…
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt situāciju Latvijas cilvēkresursu tirgū, apzināt tā problēmas un parādīt ciešo saikni ar izglītību, kā arī izstrādāt ieteikumus izglītības un darbaspēka kvalitātes paaugstināšanai. Darbs sastāv no 2 daļām. Darba teorētiskajā daļā tiek sniegts darba tirgus un izglītības mijiedarbības teorētiskais raksturojums, aplūkoti darbaspēka pieprasījums, piedāvājums un to saikne ar izglītību. Darba praktiskajā daļā tiek apskatīta situācija darbaspēka tirgū Latvijā, izpētīta izglītības ietekme uz darbaspēka piedāvājuma kvalitatīvo pusi. Uz analizētā un izpētītā materiāla pamata autore ir secinājusi, ka darba tirgus veidošanās ir cieši atkarīga no izglītības faktora, un otrādāk. Darbā izmantotas statistiskās analīzes, grafiskās, ekonomiskās, statistiski ekonomiskās analīzes un datu salīdzināšanas metodes. Darba izstrādē izmantota speciālā ekonomiskā literatūra, Labklājības ministrijas veiktie pētījumi, Eiropas Savienības un Latvijas Republikas likumdošanas akti, mācību literatūra un aktuālā informācijā internetā. Darba apjoms ir 57 lpp. bez titullapām, iekļautas 11 tabulas un 15 attēli. Izmantoti 37 literatūras avoti un interneta resursi. Pielikumā darba prezentācija. Darbs izstrādāts RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātē, aizstāvēts ar atzīmi 9 balles 2009. gadā.
- Dzīvības apdrošināšanas tirgus attīstība Latvijā
- Izglītības un darba tirgus mijiedarbība Latvijā
- Latvijas apdrošināšanas tirgus attīstība Latvijā (1994.-2002.gadā)
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas apdrošināšanas tirgus attīstība Latvijā (1994.-2002.gadā)
Term Papers for university78
Evaluated! -
Dzīvības apdrošināšanas tirgus attīstība Latvijā
Term Papers for university75
-
Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
Term Papers for university64
-
Latvijas nedzīvības apdrošināšanas tirgus ekonomiskā analīze
Term Papers for university72
-
Zemes tirgus Latvijā
Term Papers for university95
Evaluated!