-
Latviešu tautas deju soļu mācīšana sporta stundās sākumskolā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 6 | |
1. | Tautas dejas kā viens no cilvēka aktivitātes veidiem | 9 |
1.1. | Vēsturiskais aspekts | 9 |
1.2. | Deju soļu prasmes nozīme | 11 |
2. | Tautas deju apguve kā viens no mācību procesa uzdevumiem sportā | 15 |
2.1. | Mācību procesa vispārējs raksturojums | 15 |
2.2. | Fiziskās audzināšanas uzdevumi un realizācijas iespējas sporta stundā | 18 |
2.3. | Tautas deju soļu apguve viens no uzdevumiem sporta stundā | 20 |
2.4. | Deju soļu apguves komponeti | 22 |
3. | Kustību apguves sākotnējā etapa raksturojums | 25 |
4. | Vecumposma psihofizioloģiskais raksturojums | 28 |
5. | Pedagoģiskais pētījums, tā organizācija un rezultāti | 31 |
5.1. | Pētījuma bāzes raksturojums | 31 |
5.2. | Pētījuma plāna izstrāde un izmantoto metožu izklāsts | 32 |
5.3. | Anketēšanā iegūto rezultātu analīze | 33 |
5.4. | Intervija ar sporta skolotājiem | 41 |
5.5. | Sporta stundu pedagoģiskais novērojums | 45 |
5.6. | Pedagoģiskā pētījumā iegūtie rezultāti | 47 |
5.7. | Tematiskā materiāla izstrāde | 49 |
Secinājumi | 50 |
SECINĀJUMI
Izstrādājot diplomdarbu un analizējot tajā iegūtos rezultātus, nonācu pie vairākiem secinājumiem.
• Deju horeogrāfu uzskati par latviešu tautas deju soļu izpildi krasi atšķiras. Arī šobrīd Latvijā horeogrāfi nav vienojušies par to, kādiem precīzi ir jābūt visiem latviešu tautas dejas pamatsoļiem. Par visu pamatu tiek uzskatīts H. Sūnas izdotā grāmata „Latviešu sadzīves horeogrāfija”, kurā publicēti visi Latvijā pieejamie soļi.
• Līdz mūsdienām Latvijā neviens nav pētījis dejas attīstību un informācijas par Latviešu tautas dejas vēsturi ir ļoti maz.
• Sporta standartā iekļautās prasības, kas attiecās uz latviešu tautas deju ir nepilnīgas un nav precīzi noformulētas. Daudzas no prasībām ne sporta skolotāji, ne skolēni nespēj izpildīt. Prasības ir ļoti augstā līmenī, skolotājam būtu nepieciešamas deju horeogrāfu zināšanas.
• Sākot mācīt latviešu tautas dejas pamatsoļus, skolotājiem ir svarīgi ievērot vecumposma psihofizioloģiskās īpatnības un kustības apguves sākotnējā posma uzdevumus.
• Galvenā problēma, kādēļ Kuldīgas pilsētas skolā skolēni nepārzina un neprot izpildīt latviešu tautas dejas pamatsoļus, ir skolotāju izvēle izvairīties no latviešu dejas mācīšanas sporta stundā. Skolotājiem trūkst informācijas un pieredzes. Daudzi skolotāji, tomēr cenšas iemācīt skolēniem paredzēto pēc sporta stundas programmas un izmanto savu personīgo pieredzi, kura dažreiz ir kļūdaina.
• Izmantojot metodisko materiālu, skolēni sekmīgi apgūst mācību procesam paredzētos latviešu tautas dejas pamatsoļus.
• Mācot sporta stundās latviešu tautas dejas, skolēniem rodas interese iesaistīties ārpusklases nodarbībās, tautas deju pulciņos un kolektīvos.
• Skolēnu stāja un ritma izjūta uzlabojas, ja stundās sekmīgi tiek pielietoti latviešu tautas dejas pamatsoļi.
Ieteikumi: lai atrisinātu šo problēmu, ieteiktu izstrādāt precīzus metodiskos materiālus, pēc kuriem sporta skolotāji varētu mācīties un mācīt skolēniem latviešu tautas dejas. Mācību priekšmeta programmās būtu vēlams precizēt soļus, aptvērienus un satvērienus, kurus skolēniem jāprot izpildīt.
Mana izvirzītā hipotēze pētījuma beigās apstiprina, ka metodisku materiālu pielietošana sporta stundās, mācot latviešu tautas dejas pamatsoļus, sekmē to apgūšanu.
…
Diplomdarba tēma ir „Latviešu tautas deju soļu mācīšana sporta stundās sākumskolā”. Pētījuma mērķis: izstrādāt tematisko karti un lietot latviešu tautas deju pamatsoļu mācīšanā sporta stundās sākumskolā. Pētījuma hipotēze: metodisko materiālu izmantošana sporta stundās, mācot latviešu tautas dejas pamatsoļus, sekmē to apgūšanu. Darba teorētiskā daļa balstīta uz pedagoģijas, psiholoģijas un deju horeogrāfijas literatūras analīzi. Darbā tiek izmantotas dažādu laiku psihologu un pedagogu ieteikumi un atziņas par bērna attīstības īpatnībām, kā arī vairāku latviešu horeogrāfu ieteikumi par latviešu tautas dejas soļu izpildes īpatnībām un specifiku. Darba praktiskajā daļā veikts pedagoģiskais pētījums un datu salīdzinājums pētījuma sākumā un noslēgumā. Izstrādāta tematiskā karte tautas deju soļu mācīšanai sākumskolā. Secinājumi: izmantojot metodisko materiālu, skolēni sekmīgi apgūst mācību procesam paredzētos latviešu tautas dejas pamatsoļus. Atslēgvārdi: sporta stunda; latviešu tautas deja; pamatsoļi; sākumskola; Kuldīgas pilsētas skola.
- Interaktīvo mācību metožu izmantošanas iespējas latviešu folkloras apguvē
- Latviešu tautas deju soļu mācīšana sporta stundās sākumskolā
- Pozitīvas attieksmes veidošana dabaszinību stundās jaunāko klašu skolēniem
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Pozitīvas attieksmes veidošana dabaszinību stundās jaunāko klašu skolēniem
Term Papers for university47
Evaluated! -
Sporta kluba attīstības iespējas
Term Papers for university55
-
Izturības attīstīšana basketbola spēles apguvē sporta stundās
Term Papers for university46
Evaluated! -
Latviešu bērnu folklora kā pirmsskolas vecuma bērnu runas un valodas attīstības veicinātāja
Term Papers for university67
-
Desmitās klases skolēnu interpunkcijas prasmju pilnveidošanas iespējas latviešu valodas stundās
Term Papers for university52