Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:308246
 
Evaluation:
Published: 10.01.2013.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 26 units
References: Not used
Time period viewed: 2011 - 2015 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    8
1.  INDUKTĪVĀS APMĀCĪBAS TEORIJA    10
1.1.  Mašīnapmācība    10
1.1.1.  Induktīvā apmācība    10
1.1.2.  Induktīvās apmācības loma Informācijas Sistēmu kontekstā    12
1.1.3.  Induktīvais piemērs (paradigma)    13
1.1.4.  Induktīvās apmācības metožu klasifikācija    14
1.1.5.  Lēmumu koki    14
1.2.  Induktīvās apmācības algoritmi    16
1.3.  Ripper algoritms    17
2.1.  Interaktīvā induktīvā apmācības sistēma    21
2.1.1.  Piedāvāta interaktīvā induktīvā apmācības sistēma    21
2.1.2.  Cilvēka lēmuma pieņemšana    22
3.  AKTĪVĀ MĀCĪŠANĀS    29
3.1.  Uz plūsmu balstīta atlasoša paraugu ņemšana    30
3.2.  Uz pūlu balstītā aktīvā mācīšanās    31
3.3.  Aktīvās mācīšanās algoritmi    31
3.3.1.  Nenoteiktību iztveršana    31
3.3.2.  Komitejas vaicājumi (QBC)    32
3.4.  Aktīvā mācīšanās ar strukturētiem gadījumiem    33
3.4.1.  Vairāku gadījumu aktīvā mācīšanās    34
4.  RIPPLE-DOWN LIKUMI    35
4.1.  RDR pamats    36
4.1.1.  Metodoloģija    36
4.2.  RDR tehnoloģija    37
4.2.1.  Vienveidīga klasifikācija    37
4.2.2.  Daudzveidīga klasifikācija    38
4.3.  RDR piemērs    38
4.4.  RDR izveide    39
4.5.  Gadījumu atšķirību izmantošana nosacījumu veidošanā    41
5.  VIENOTA PIEMĒRA IZSTRĀDE INTERAKTĪVĀM KLASIFIKĀCIJAS PIEEJĀM UN INDUKTĪVĀS APMĀCĪBAS ALGORITMAM    43
5.1.  RIPPLE DOWN    43
5.2.  Aktīvā mācīšanās    48
5.3.  RIPPER algoritms    52
5.4.  Apskatīto metožu salīdzinājums    57
  SECINĀJUMI    59
  LITERATŪRA    61
Extract

SECINĀJUMI
Bakalaura darba mērķis bija apskatīt un analizēt dažādus lietotāja iesaistīšanas veidus induktīvajā apmācībā. Darba sākumā noderīgi bija sniegt mašīnapmācības aprakstu, lai cilvēkiem veidotos dziļāks priekšstats par pašu induktīvās apmācības būtību. Apkopojot materiālus darba izpildei, secināju, ka diezgan plaši ir aprakstīta mašīnapmācība un induktīvā apmācība, taču mazāk ir apskatīta interaktīva induktīvā apmācība, uz kuru darbā tika likts akcents, jo tieši interaktīvā apmācība ir pamatā lietotāja iesaistīšanai apmācības procesā. Apskatot induktīvās apmācības realizēšanas metodes, secināju, ka pietiekami plaši ir aprakstīti algoritmi, kurus izmanto induktīvajā apmācībā, tāpēc to apraksts darbā netika iekļauts.
Bakalaura darba ietvaros tika apskatītas trīs metodes, ar kuru palīdzību iespējams nodrošināt interaktivitāti apmācības procesā. Darbā tika apskatītas divas interaktīvās induktīvās apmācības metodes (Ripple Down un Aktīvā mācīšanās), kā arī induktīvais algoritms (Ripper), ar kura palīdzību tiek nodrošināta interaktīvā induktīvā apmācība. Ņemot vērā, ka nepastāv vienots šo metožu apraksts un salīdzinājums, darba viens no galvenajiem uzdevumiem bija sniegt šo metožu aprakstu, kas arī tika veiksmīgi realizēts. Taču, lai vēl uzskatamāk parādītu šo metožu darbību, tika izvēlēta jau esoša datu kopa, ar konkrētiem datiem, un soli pa solim parādīta katras metodes darbība vienādos apstākļos, lai atspoguļotu atšķirības to darbībā. Manuprāt, noderīgi bija veikt šo metožu galveno īpašību atspoguļojumu tabulā, lai cilvēkiem būtu daudz vieglāk uztvert katras metodes īpatnības.
Apkopojot aprakstu un darbojoties praktiski ar aktīvās mācīšanās metodi, varēja secināt, ka šī metode ir tikai daļēji interaktīva. Tās interaktivitāte ir atkarīga no izvēlētās pieejas metodes ietvaros. Strādājot praktiski ar aktīvās mācīšanās metodi uzskatāmi varēja redzēt, ka darbojoties ar datu kopu, šī metode izmanto induktīvās apmācības algoritmu, lai ģenerētu likumus pusei no datu kopas. Arī cilvēka iesaistīšana šajā metodē ir atkarīga no konkrētās datu kopas, jo apskatot piemēru, kurš tiks izmantots visai datu kopai, cilvēka iesaistīšana nebija nepieciešama un tikai pievienojot vēl vienu „unikālu” gadījumu parādījās nepieciešamība iesaistīt cilvēku. No tā varēja secināt, ka aktīvās mācīšanās gadījumā nepieciešamība iesaistīt cilvēku ir atkarīga no datu kopas un šīs konkrētās kopas elementu spējas vispārināt problēmsfēru.
Ripple Down kā interaktivitātes metode ir viegli atspoguļojama, jo, aprakstot šo metodi, bija diezgan viegli atspoguļot lietotāja iesaistīšanu. Šīs metodes ietvaros liela nozīme ir ekspertam (lietotājam), jo tieši viņš definē visas nepieciešamās pazīmes likumam, pirms šo likumu pievieno likumu bāzei. Līdz ar to varēja secināt, ka RDR gadījumā lietotājs tiek iesaistīts visos gadījumos un ir neatņemama metodes sastāvdaļa.
Neskatoties uz to, ka Ripper algoritms nav interaktīva metode, tā aprakstu un darbību uz piemēra bija vērts iekļaut darbā, jo šis ir samērā jauns induktīvais algoritms, kuram vēl trūkst paskaidrojošu piemēru un apraksta latviešu valodā.
Darbā apskatīta arī induktīvās apmācības sistēma, kas iesaista cilvēku indukltīvās apmācības procesā tajos gadījumos, kad klasifikators nav spējis noteikt klases piederību jaunam piemēram. Tas nozīmē, ka tas ir kā papildus interaktivitātes slānis, izmantojot parastos induktīvās apmācības algoritmus. Līdz ar to varēja secināt, ka šī metode ir pietiekami līdzīga aktīvās mācīšanās metodei, tikai ar savām īpatnībām. Šī metode darbojas interaktīvi tikai tad, ja klasifikators nav spējis noteikt klasifikāciju jaunam piemēram.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register