Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Mīklas kā domāšanas attīstīšanas līdzeklis 5-7 gadus veciem bērniem ar psihiskās attīstības aizturi

     

    Term Papers85 Pedagogy, Psychology

21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:362030
 
Author:
Evaluation:
Published: 16.04.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 41 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Domāšanas jēdziens un būtība    6
1.1.  Domāšanas veidi, to attīstība    8
1.2.  Domāšanas operācijas    9
2.  Psihiskā attīstības aiztures vispārīgs raksturojums    12
2.1.  5-7 gadus vecu bērnu ar psihiskās attīstības aizturi psihofizioloģiskais raksturojums    14
2.1.1.  Psihisko procesu raksturojums    19
2.1.2.  Uztveres īpatnības    20
2.1.3.  Atmiņas īpatnības    23
2.1.4.  Runas attīstība    24
2.1.5.  Sajūtas    24
2.1.6.  Uzmanība    26
2.1.7.  Domāšana    27
3.  Mīklas kā domāšanas attīstīšanas līdzeklis    29
3.1.  Mīklu raksturojums    31
3.1.1.  Mīklu jēdziens un to uzbūve    31
3.1.2.  Mīklu veidi    33
3.1.3.  Mīklu tematika    34
3.2.  Nosacījumi sekmīgai mīklu minēšanai un izmantošanai pedagoģiskajā procesā    36
4.  Praktiskā daļa- izmēģinājumdarbība    41
4.1.  Bērnu domāšanas attīstības līmeņa diagnosticēšana    41
4.2.  Pirmskolas skolotāju pieredze mīklu izmantošanā darbā ar 5-7 gadus veciem bērniem ar psihiskās attīstības aizturi    45
4.3.  Programmas izveide un tās īstenošana    49
4.4.  Iegūto rezultātu analīze    64
  Secinājumi    69
  Izmantotā literatūra    71
  Anotācija    73
Extract

Pirmsskolas vecuma bērna prāta attīstība ir nozīmīgākā viņa vispārējās psihiskās attīstības sastāvdaļa, pamats bērna sagatavošanai mācībām skolā un visai turpmākajai dzīvei. Prāta attīstība ir sarežģīts process, tā ietver izziņas interešu izveidošanos, visdažādāko zināšanu un iemaņu uzkrāšanu, kā arī valodas apguvi. Prāta attīstības „kodols”, tās pamatsaturs ir prāta spēju attīstība. Pieredze liecina- domas asums bērniem neattīstās pats no sevis, bet prasa pareizi organizētas prāta vingrināšanas darbība.
Dažādi autori- Ļubļinska, Djačenko u.c. ļoti pozitīvi izteikušies par mīklu kā vērtīgu līdzekli bērna prāta attīstīšanai, iekļaušanu pedagoģiskajā procesā.
Jau tālā senatnē, kad bērniem nebija pieejamas skolas, īstenības izziņu un attieksmes veidošanos pret apkārtējo pasauli papildināja pieaugušo paskaidrojumi, pamācības un padomi. Tālā pagātnē bērnu prātu vingrināja mīklu minēšana, kur pēc savdabīgi izteiktām līdzības pazīmēm bija jānosaka objekts.
Arī vēlāk mīklu svarīgā nozīme tomēr saglabājās. Mīklas minēja gudrības pārbaudei, atjautas vingrināšanai. Un arī mūsdienās mīklas savu nozīmi nav zaudējušas. Bērniem patīk minēt mīklas. Viņos rada interesi gan pats mīklu minēšanas process, gan rezultāts.
M. Mellēna, V. Muktupāvels un E. Spičs uzskata, ka mīkla ir iespaidīgs līdzeklis bērna domāšanas attīstīšanai, ka mīkla ir domas dzīvā, tēlainā forma, kura pašā minēšanas procesā trenē bērna domāšanas elastību un daudzveidību. Mīklas bērnus saista ar savu asprātību, iztēles apbrīnojamo krāsainību, uzkrāto tautas gudrību un darba pieredzi. Mīklu minēšana attīsta bērnu domāšanu.
V.Kalniņa un Dz.Skrube norāda, ka mīklas ne tikai bagātina bērna valodu, bet arī veicina viņa domāšanu- minot mīklas ir “jātulko” domu pārnestās nozīmes.
Mīklu izmantošana kā līdzeklis bērnu apmācībā pedagoģiskajā praksē, pirmsskolas izglītības iestādē, nav jaunums, bet diemžēl ir arī vērojams ,ka pieredze darbā ar mīklām nav pietiekoši plaša. Pieaugušie, uzdodot bērnam mīklas, bieži neaizdomājas par to, vai bērns spēs tās atminēt, neanalizē viņa domu gaitu, bieži saka priekšā atminēju, steidzina, aizmirstot par to, kas galvenais- ne jau ātrs mīklas minējums, bet gan lai tiktu atrasta pareizā atbilde kā rezultāts pareizam domāšanas procesam.
„Pirmsskolas izglītības programma” pirmskolas izglītības iestādēm vecākā pirmskolas vecuma bērniem domāšanas attīstībā paredz:
pilnveidot uzskatāmi tēlaino domāšanu,
attīstīt spēju noteikt cēloņsakarības starp priekšmetu un parādību īpašībām,
attīstīt spēju spriest par novērotajiem faktiem, izdarīt vienkāršus secinājumus,
attīstīt vispārināšanu, izdalot vienu dažādiem priekšmetiem kopīgu, būtisku pazīmi,
vingrināt saskatīt sakarību starp priekšmetu dažādām īpašībām,
rosināt salīdzināt vienādo un atšķirīgo,
pilnveidot domāšanas sistemātiskumu, attīstīt prasmi loģiski spriest un dot atbilstošus slēdzienus,
veidot verbāli loģisko domāšanu ( Pirmskolas izglītības programma;10).
Bērniem ar psihiskās attīstības aizturi mīklas ir kā viens no veiksmīgākajiem domāšanas attīstīšanas līdzekļiem, jo tās ir saistošas, interesantas un rotaļīgas. Bērniem ir interesanti un aizraujoši gan pašiem domāt, gan mēģināt atminēt uzdotās mīklas. Mīklas ir izcilas bērna prāta spēju attīstītājas. Tāpēc aktualizējot šo jautājumu, aktuāls arī šķita temats- kā mīklas palīdz attīstīt domāšanu bērniem ar psihiskās attīstības aizturi. Un vai tā ir iedarbīga metode pirmsskolas izglītības procesā.
Tāpēc diplomdarbam tika izvēlēta tēma „Mīklas kā domāšanas attīstīšanas līdzeklis 5-7 gadus veciem bērniem ar psihiskās attīstības aizturi”
Darbā ir 4 nodaļas.
1.nodaļā ir aplūkots jautājums par domāšanas procesa būtību.
2.nodaļā ir izskatīta psihiskā procesa aiztures būtība un bērnu ar psihisko procesa aizturi psihofizioloģiskais raksturojums.
3.nodaļā ir izpētīta mīklu daudzveidība un pielietojamība pirmsskolas izglītības procesā bērniem ar psihiskās attīstības aizturi.
4.nodaļā ir veikts pētījums- izzināta mīklu ietekme uz bērnu ar psihiskās attīstības aizturi domāšanu, kā arī izpētīti, kādi nosacījumi pedagogam jāievēro, lai bērns spētu veikt sarežģītās prāta operācijas atbilstoši savai attīstībai, kuras nepieciešamas mīklu minēšanas procesā.
Tā kā šī tēma ir maz pētīta, tad speciālās literatūras ir samērā maz. Diplomdarbs pamatā balstās uz tādu autoru atzinumiem kā A.Ļubļinska, D.Lieģeniece, J.Illarionova, V. Kalniņa un Dz. Skrube. Darbā ir izmantoti 35 literatūras avoti latviešu valodā, 3- krievu valodā.
Pētījuma objekts: pedagoģiskais process pirmskolas izglītības iestādē.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −35,68 €
Work pack Nr. 1112201
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register